Bilfusket är mer regel än undantag

Den tyska biltillverkaren Volkswagen erkänner fusket med utsläppsdata i flera av sina dieselbilar som visat sig släppa ut upp till 40 gånger mer kväveoxid i verkligheten, jämfört med de officiella laboratorietesterna. Men Volkswagen är inte ensamt.
Publicerad 30 september 2015 kl 09.28

LÄS ÄVEN: Bryr sig inte kapitalisterna om miljön?

Den 18 september anklagade USA:s miljöskyddsmyndigheter Volkswagen för fuska med utsläppsnivåerna i sina dieselmotorer. Kort därefter erkände bolagets vd, Martin Winterkorn, att anklagelserna stämmer och att företagsledningen var ”djupt ledsen”.

Det är den US-amerikanska miljöorganisationen ICCT, International Council on Clean Transportation, som testat ett antal bilar med dieselmotorer i ”verklig” miljö. I testerna släppte Volkswagen-modellerna ut uppemot 40 gånger mer kväveoxid än vad de gjort i laboratorietester.

Den enorma skillnaden beror på att Volkswagen installerat mjukvara i bilarna som känner av om bilen genomgår ett så kallat förbrukningstest, eller om den körs i verkliga förhållanden.

När motorerna testkörts i laboratorierna har datorprogrammen aktiverat en funktion som minskat utsläppen. Funktionen stängs sedan av när bilen används i verkligheten, och därmed återgår utsläppen till de höga nivåerna.

Volkswagens fusk beror inte på slarv, eller att företaget försökt dölja lite siffror eller statistik, utan på medveten manipulation av motorerna. Fusket har pågått i minst sju år och har därmed med all säkerhet sanktionerats på högre nivå inom företaget. Enligt beräkningar finns minst 11 miljoner bilar som innehållit den fuskande mjukvaran ute på marknaden.

Samtidigt visar ICCT:s tester att Volkswagen inte är ensamma. I genomsnitt släppte de nio bilmodellerna som organisationen testat ut sju gånger så mycket kväveoxid som den så kallade euro 6-standarden, den senast fastslagna gränsen för utsläppsnivåer för nysålda bilar inom EU. Testet har funnits tillgängligt sedan ett och ett halvt år, och en av ingenjörerna som varit med och utfört det, Jimmy Carder, säger till Reuters att han är förvånad över att all uppståndelse kommer först nu.

Många bilexperter menar att fusk med utsläppsdata är regel, snarare än undantag. Den danske maskiningenjören Adam Estrup, som arbetade för Volkswagens dotterbolag Audi 1991, berättar i en intervju för affärssidan business.dk att företaget redan då manipulerade testdata.

– Jag tror att alla biltillverkare gör detta i större eller mindre grad. Det tror jag att myndigheterna har känt till.

Adam Estrup berättar att han själv var med och programmerade så kallad motorstyrning, hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Och myndigheterna visste redan om det, fick han veta.

Även svenska Transportstyrelsen har genomfört tester på dieselbilar. Per Öhnlund, utredare på Transportstyrelsen, säger till TV4 att utsläppen av kväveoxider visade sig vara ungefär 10 gånger över europeisk standard.

Bilmärkena som testades var Volvo, BMW och Volkswagen. Ingen klarade testet när det utfördes i verklig miljö. Per Öhnlund påpekar att Miljödepartementet känner till problemet.

Bilindustrins branschorganisation BilSwedens vd Bertil Moldén försvarar sig med att det är fullt normalt att de verkliga utsläppen är högre än testresultaten, och att Konsumentverket anger att 30 procent högre utsläpp är normalt. Men Transportstyrelsens resultat på 10 gånger, alltså 1000 procent, är betydligt högre än så.

Volkswagens försäljning av ”rena dieselbilar” har varit en viktig del av bolagets försök att slå sig in på den US-amerikanska marknaden. Målet har i sin tur varit att ta Toyotas position som världens största bilföretag, sett till antal sålda bilar. Sett till omsättning är Volkswagen redan störst, och moderbolaget gjorde förra året en vinst på 102 miljarder svenska kronor.

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: