Hoppa till huvudinnehåll

Seko varslar om strejk – 1200 kan lägga ner arbetet

Sekofacket varslar om strejk inom spårtrafikområdet. Detta sedan förhandlingarna med Almega Tågföretagen brutit samman. Aktiva lokförare tvivlar dock på att Seko gör allvar av hotet.

Sekos strejkvarsel gäller Öresundstrafiken, SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.
Genrebild / Proletären

Efter flera månaders samtal strandade förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal mellan Sekofacket och arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen den 28 april.

Det gamla avtalet gick ut den 30 april och enligt uppgift står parterna långt ifrån varandra. Facket varslar nu om strejk: med ett första steg torsdagen den 11 maj klockan 15.00, steg två den 15 maj och steg tre den 18 maj, hotar facket ta ut sammanlagt 1.200 av förbundets 10.000 medlemmar i strejk. Varslet gäller Öresundstrafiken, SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm. Seko varslar också om mertids- och nyanställningsblockad inom hela avtalsområdet.

Nu är frågan om Seko verkligen tänker genomföra strejken: de lokförare i Stockholm som nyligen genomförde den tre dagar långa vilda strejken mot ensambemanningen på pendeltågen tvivlar starkt på det.

– Facket centralt har böjt sig alldeles för mycket för arbetsgivarna. Vi har inget förtroende för Seko, sade flera lokförare till Proletären då.

Sekofacket gick också snabbt ut och tog avstånd från strejken. Det nu aktuella strejkvarslet handlar inte om ensambemanningen på pendeltågen. Seko trycker på två frågor: att få ett slut på sena schema-ändringar som omöjliggör ett planerat och normalt familjeliv, och att ge medlemmarna tid att återhämta sig mellan arbetspassen för att kunna säkra tillgången på personal inom järnvägstrafiken.

– Detta är inget annat än en modern form av livegenskap. En stor majoritet av våra medlemmar inom spårtrafiken har svårt att förena sitt arbete med fritid och familjelivet. Många ser bara en utväg och det är att sluta jobba i branschen. Ska man inte kunna ha familj och barn för att man arbetar i järnvägsbranschen? Våra medlemmar vittnar och att det aldrig har varit så många som börjat jobba i branschen men sedan slutat igen, säger Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett uttalande.