Hoppa till huvudinnehåll

Sekos svek mot lokförarna – nekar rättshjälp

Sekofacket, med förbundsbasen Gabriella Lavecchia i spetsen, sviker de medlemmar som stämts inför arbetsdomstolen (AD). Seko avslår medlemmarnas begäran om rättshjälp.

Den 17-19 april gick runt 200 lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk mot beslutet att ersätta tågvärdarna med kameror och införa ensambemanning på tågen.
Alex van Herwijnen

De strejkande inom Seko Lok Pendeln som blivit stämda vid Arbetsdomstolen får ingen hjälp av det förbund de är medlemmar i.

Nils Westberg Ahlmark är en av de 73 lokförare som trafikbolaget MTR stämt inför AD.

– Seko är rädda för att förknippas med en vild strejk. Därför hjälper de oss inte. Seko borde väl stå upp för sina medlemmar. Det handlar om förtroende. Medlemmarna känner sig svikna och i förlängningen kan det innebära att medlemmar, inte bara bland oss lokförare, lämnar facket. Snacket har redan börjat gå. Folk är besvikna och irriterade, konstaterar Nils Westberg Ahlmark.

I ett brev till Seko Lok Pendeln, undertecknat av förbundsjuristen Sofie Malmkvist, skriver förbundsledningen att den har ”fattat beslut om att inte bevilja rättshjälp för de medlemmar som deltog i den olovliga stridsåtgärden. Det innebär att Seko inte kommer att föra talan i målet i Arbetsdomstolen. Den huvudsakliga anledningen till beslutet är att Seko från början varit tydliga med att deltagande i en olovlig stridsåtgärd strider mot förbundets uppfattning och att de medlemmar som deltagit i stridsåtgärden brutit mot förbundets stadgar”.

Förbundsstyrelsens beslut kan inte överklagas.

Det var den 17-19 april som runt 200 lokförare inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i vild strejk mot MTR:s, trafikförvaltningens och den politiska majoritetens med socialdemokraterna, miljöpartiet och centerns beslut att ersätta tågvärdarna med kameror och införa ensambemanning på tågen. De strejkande visade sin styrka: pendeltågstrafiken lamslogs till 80 procent.

Som en följd av strejken har MTR stämt 73 arbetare till AD. Bolaget anser att strejken var så effektiv att det normala skadeståndet på 3.000 kronor per strejkande inte räcker; MTR kräver 6.000 kronor i skadestånd från var och en av de strejkande.

Janne Bengtsson
Nils Westberg Ahlmark

Som nu också får nej på sin begäran om rättshjälp från den fackförening de är medlemmar i.

– Vi är ansvarstagande människor och om förbundet inte vill hjälpa oss, då tar vi tag i det själva. Om förbundet inte vill hjälpa oss i det här läget, då behöver vi inte förbundet, menar Nils Westberg Ahlmark.

Achim Rödner
Manifestation till stöd för de strejkande lokförarna den 19 april.

Den strejkkassa som administreras av Förbundet Arbetarsolidaritet (Swish: 123 699 29 52 / Bankgiro: 418-6482) var i slutet av april uppe i 1,8 miljoner kronor.

Nyligen utfärdade Seko centralt ett strejkvarsel inom den spårbundna trafiken. Med ett första steg den 11 maj hotar Seko ta ut 1.200 medlemmar i strejk på bland annat SJ, Öresundstrafiken och i T-banan i Stockholm. Detta sedan förhandlingarna mellan Seko och Almega Tågföretagen om bland annat schemaläggningar strandat den 28 april. Ensambemanningen är inte någon av huvudpunkterna på Sekos agenda.

– Vi får se hur det utvecklas. Men i en sådan här stor process med att försöka halvera personalen ombord på resandetågen, tror jag nog att det rent konfliktmässigt kan pågå ett tag. Oavsett hur avtalsrörelsen slutar så tror jag inte att vi sett det sista av konflikt.

– Men om Almega ska ta det varsel som lagts nu på allvar, så bör det bli strejk och inte bara stanna vid ett varsel, anser Nils Westberg Ahlmark.