Hoppa till huvudinnehåll

Kräver dubbelbemanning mot hot och våld

Skyddsombuden på Pågatågen kräver dubbelbemanning på de avgångar där risken för hot och våld är som störst. Tågföretaget Arriva säger nej.

Pågatågen är ett regionaltågssystem inom Skåne län. Trafiken drivs av Arriva, ett brittiskt dotterbolag till Deutsche Bahn.
Dh8b/Wikipedia

– Om vi har mer personal ombord som ska kontrollera biljetter på tågen finns det också en risk att fler i personalen utsätts för hot och våld.

Den minst sagt kreativa bortförklaringen ger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva, till tidningen Arbetet, som svar på varför Arriva motsätter sig Sekos krav på dubbelbemanning av kundvärdar på Pågatågen.

Skyddsombuden på Pågatågen har granskat 35 anmälningar om hot och våld på Skånebanans sträcka mellan Helsingborg och Hässleholm. De har tagit ärendet vidare till Arbetsmiljöverket som startat en granskning av arbetsgivarens hantering av händelserna, skriver Arbetet. 

De otrygga arbetsförhållandena är ett problem som drabbar tågpersonal i flera orter runtom i landet. Anders Karlsson, kundvärd och skyddsombud på SJ Väst, berättar för Proletären att stöket framförallt förekommer på de regionala tågen som tar fler passagerare, än på fjärrtågen där bara hälften av platserna är bokningsbara på grund av pandemin.

– Det är när folk åker utan biljetter och blir konfronterade som det uppstår bråk och tjafs och det har lett till att kollegor blivit misshandlade.

Anders Karlsson ser positivt på dubbelbemanningen och har märkt av effekterna på de avgångar där det är två som arbetar.

– Risken att bli utsatt för hot eller våld minskar dramatiskt om man inte är ensam, och hamnar man ändå i en sådan situation så är det en avsevärd större trygghet att inte vara själv, säger Anders Karlsson till Proletären. 

Privat
Anders Karlsson, tågvärd

– Dubbelbemanning är en del av lösningen. Men detta är ett samhällsproblem och då sprider det sig även till tågen.

Han berättar även att otryggheten har ökat under pandemin, dels vad gäller smittorisken för kundvärdarna men med svårigheten i att få alla passagerare att respektera de restriktioner som gäller på tågen.

– Det uppstår mycket konflikter på grund av att det är trångt, och många upplever att de inte får tillräckligt med utrymme för att känna att de reser tryggt och säkert.