Hoppa till huvudinnehåll

Nya strejker när Sveriges Hamnar vägrar förhandla

Hamnarbetarförbundet varslar om två nya punktstrejker, i Halmstad och Mönsterås. Arbetsköparna svarar återigen med mer omfattande lockouter.

Eftersom Sveriges Hamnar vägrar förhandla, väljer Hamnarbetarförbundet att varsla om fler punktstrejker.
Montage: Proletären

På söndagen varslade Hamnarbetarförbundet om två nya punktstrejker. I Halmstad och Mönsterås går Hamnarbetarförbundets medlemmar ut i korta punktstrejker den 6 februari. I Halmstad mellan klockan 6.00 och 8.00 och i Mönsterås mellan 13.00 och 15.30. Sveriges Hamnar svarar även denna gång med lockout från och med respektive strejks början fram till midnatt samma dygn. I Halmstad innebär det att arbetsköparsidans konfliktåtgärder är nio gånger så omfattande som Hamnarbetarförbundets.

Efter att de statliga medlarna inte lyckats lägga fram ett bud som båda sidor kunde godkänna, har Sveriges Hamnar inte velat komma till förhandlingsbordet.

– Än så länge går det baklänges, säger Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson till tidningen Arbetet.

– Vi har begärt förhandlingar och första svaret vi fick var att arbetsgivaren inte har tid att träffas förrän 4 februari. Nu har man svarat att man inte har någon skyldighet att förhandla, säger Erik Helgeson.

Under punktstrejkerna i Sundsvall 23-25 januari har det kommit fram att Transports medlemmar, som utgör cirka hälften av arbetsstyrkan i hamnen, arbetat övertid för att minska effekten av strejkerna.

– Vi har inga synpunkter på att Transports medlemmar genomför sina ordinarie arbetspass men att jobba övertid känns inte ok. Där går gränsen, säger Henrik Henriksson, hamnarbetare i Tunadalshamnen och medlem av Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse, till SVT.

Transports avtalssekreterare Peter Winsten, som tidigare kallat Hamnarbetarförbundets strejker för ”oansvariga” försvarar sina medlemmars agerande med att strejken ”drabbar svensk import och exportindustri”.