Slaget om fotbollen har bara börjat
Manchester Uniteds fans protester mot ägarfamiljen Glazer fortsätter – och kampen mot den moderna fotbollen har bara börjat, skriver United-supportern Mikael Holmqvist.
Efter dramatiken kring stormötet mellan Manchester United och rivalerna Liverpool den 2 maj, då United-fansen faktiskt lyckades få matchen uppskjuten, är det kanske lätt att se den senaste händelsen som ett nederlag, då matchen fick ett nytt datum och spelades. Men det är helt fel sätt att se på det. Det här är bara början.
Nytt speldatum för matchen blev torsdagen den 13 maj. Den här gången ville klubbens ägarfamilj Glazer visa vilka det är som bestämmer, så redan den 10 maj restes flera rader med kravallstaket och portabla väggar runt hemmaarenan Old Trafford. Många extrapoliser kallades också in.
Tidigt på matchdagen anlände Unitedspelarna var för sig i bilar till arenan (i vanliga fall kommer de tillsammans med buss från ett närliggande hotell cirka två timmar innan avspark).
Några timmar innan matchstart skådades Liverpools spelarbuss utanför ett hotell i Manchester. När den begav sig mot arenan dröjde det inte länge innan United-fansen fått stopp på den genom att blockera körvägen med sina bilar.
Dessutom passade två flinka fans på att släppa ur luften ur ett av däcken på bussen. Samtidigt hade flera hundra fans samlats utanför arenan och börjat sjunga de välkända anti-Glazersångerna. Det rådde ingen tvekan längre: målet var att få matchen uppskjuten igen.
Men snart visade det sig att Liverpoolbussen bara var ett lockbete, den var tom och istället kördes spelarna in på arenan från ett annat håll i en annan, helt anonym buss. Så med spelarna på plats, barrikaderade inne på Old Trafford, stod det klart att Glazer hade vunnit det här slaget, men kriget – det har bara börjat!
Vi vet av erfarenhet från kampen mot Glazers övertagande 2005 att det enda som biter på dem är slag mot plånboken. Och det är precis det som händer nu. Den Manchesterbaserade firman Myprotein, som från och med den 1 juli i år skulle ta över sponsringen av Uniteds träningskläder, via ett avtal värt 2,3 miljarder kronor, har dragit sig ur den affären på grund av oro för fansens agerande.
Och online har en grupp United-fans, under hashtaggen #NotAPennyMore, inlett aktioner mot Uniteds stora sponsorer, som medfört att kaffejätten Melitta på konsumentsajten Trustpilot överösts av negativa kommentarer. Branschexperter har dessutom oroligt bett nya sponsorn av matchtröjor, mjukvarujätten TeamViewer, att se över sitt avtal med United.
Under sina 16 år vid makten har Glazerfamiljen kommunicerat med fansen en enda gång, i en patetisk intervju med klubbens egen tv-kanal. Nu efter de senaste händelserna har de lovat att ändra på det, vilket fansen knappast har något intresse av längre men det visar i alla fall att de inser allvaret.
Samtidigt fortsätter England att öppna upp samhället efter coronanedstängningen. Från och med den 17 maj får United spela inför 10.000 supportrar.
Dessutom ser Premier League fortfarande positivt på målsättningen att kunna ha fulla arenor (i Uniteds fall betyder det cirka 75.000 åskådare) när nästa säsong börjar i augusti. Då blir det svårt att upprätthålla muren utanför Old Trafford.
Och jag tror inte heller att familjen Glazer vill betala för alla dessa extra säkerhetsåtgärder som kommer att krävas vid varje hemmamatch. Det som vissa ser som ett misslyckande i torsdags, det ser United-fansen snarare som början på något väldigt stort i kampen mot den moderna fotbollen.