Från oss som bygger landet: Människovärdet – en skitfråga?
Toaletter är norm på svenska arbetsplatser. Om du inte kör lastbil.
Äta, skita och sova är behov som varje människa har. På Göteborgs Hamns kontor är jag övertygad om att det finns lunchrum, minst en toalett på var femtonde anställd plus gästtoa och jag är säker på att det till och med finns ett vilorum. Det är nämligen norm på svenska arbetsplatser, om du inte kör lastbil.
Vilorummet har vi med oss, vi som kör längre sträckor, och ofta ett kylskåp att förvara maten i.
Toalett har vi inte och inte dusch.
En vanlig dag går jag upp vid halv femtiden, äter frukost, kör till åkeriet och startar lastbilen. Lastar det som inte blev lastat igår och startar den tre timmar långa färden till Göteborg.
Sörplar i mig ytterligare en kopp kaffe ute på E6:an. Men efter Varberg säger min mage att det är dags att gå på muggen. Nästa rimliga möjlighet till det är Sandsjöbacka.
Fullt! Ingen plats att parkera. Nästa är en P-plats i Mölndal. Fullt! Men jag ska ju direkt till hamnen, framme om åtta minuter om allt går väl.
Framme! Ingen kö till dasset! Öppnar dörren och drabbas nästan av akut förstoppning.
Direkt innanför ytterdörren ett fönsterlöst utrymme som alldeles säkert är precis så stort som reglerna säger, varken mer eller mindre. Vitkaklade väggar. Bruna golvklinkers och stor rostfri golvbrunn. Handfat, tvålbehållare, stor (stöldsäker) toapappershållare, elektrisk handtork och en papperskorg.
En väggmonterad toastol utan vare sig sittring eller lock. Allt i polerat rostfritt stål.
En design för institutioner där man låser in våldsamma unga män. Lättstädat, men lik förbannat städas det inte tillräckligt ofta.
Jag undrar om toaletterna ser likadana ut på hamnkontoret eller hos kommunstyrelsen?
Jag spyr nästan när jag tänker på hur min gamla hemstad behandlar mig som något som katten släpat in när jag kommer som yrkeschaufför, samtidigt som man med flashig reklam vill ha dit mig och min familj som turister.
ID-kontrollen (eller Port Entry som det heter på Hamnens hemsida) som vi alla ska in i, anmäla vårt ärende och få ett passerkort är en ny och fin anläggning. Det har lagts ner mycket tankemöda på att göra hanteringen så smidig och snabb som möjligt.
Tänkte de: Om toaletterna är tillräckligt motbjudande så blir nödvändiga besök där snabba och chaffisarna lär väl sig att kontrollera sin peristaltik och skita någon annanstans istället? Eller?
Det finns två toaletter på ID-kontrollen och det finns en inne på gamla containerterminalen som är avsedda för chaufförer.
När jag har lossat inne i hamnen och kanske hämtat upp gods som ska med hem, så måste jag ta lagstadgad rast i 45 minuter. Var? Det finns ingen anvisad plats på hela ytterhamnsområdet för vare sig en kortare rast eller den dygnsvila som en del av oss måste ta innan vi kör vidare.
Det finns i hela Göteborg, såvitt jag vet ett, konstant fullknökat ställe med parkering och tillgång till mat och toaletter. Mot betalning, förstås!
2013 gjorde Amanda Windeman från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet ett arbete åt Göteborgs hamn med att kartlägga behovet av parkeringsplatser för lastbilar i hamnområdet och dess närhet. 2014 gjorde hon en utvidgad studie inkluderande hela Göteborgsområdet på uppdrag av Trafikverket.
Amanda Windeman kom bland annat fram till att ”Göteborg är Sveriges näst största stad med 4.000 tunga fordon till hamnen och dess närhet varje dag, det måste till en förbättring av detta problem nu.”
Sen dess har det inte blivit bättre.
Det är alltså inte okunskap som lett fram till dagens situation i hamnen och Göteborgsområdet utan rent och skärt arbetarförakt.
Jag spyr nästan när jag tänker på hur min gamla hemstad behandlar mig som något som katten släpat in när jag kommer som yrkeschaufför, samtidigt som man med flashig reklam vill ha dit mig och min familj som turister. Fy fan!
Det är tyvärr inte bättre i resten av landet, med några få undantag. Runt storstäderna är det värst.
En vettig plats för dygnsvilan, med tillgång till toalett och livsmedel kan man aldrig räkna med. Att stanna för att handla mat i en livsmedelsbutik medför nästan alltid en olaglig parkering.