Palestinsk teatergrupp på Sverigeturné
Den palestinska teatern Al-Harah från Betlehem är på turné i norden med en pjäs om Nakban, den stora folkfördrivningen som föregick staten Israels bildande. Teaterdirektören Marina Barham berättar om resan – och om de många utmaningar som gruppen ställts inför på grund av kriget.

Den palestinska teatern Al-Harah från Betlehem är på turné i norden. De befinner sig just nu i Danmark men åker snart över sundet till Sverige, där elva föreställningar väntar.
– Vi har fått väldigt bra respons, publiken har varit väldigt intresserad och det har varit bra samtal efter föreställningarna, säger Marina Barham, teaterns medgrundare och direktör, till Proletären.
Deras pjäs Meramieh bygger på intervjuer, som först samlades in till boken Levande minnen, utgiven 2017 i samarbete mellan Al-Rowat for Studies & Research och Det Danske Hus i Palæstina. Där berättar sex personer om sina minnen från al-Nakba, den stora folkfördrivningen som föregick staten Israels bildande, då över en halv miljon palestinier drevs bort från sitt hemland.
I föreställningen ser ett äldre par tillbaka på sina liv. Liv som förändrades för alltid av Nakban. De drömmer och längtar tillbaka till landet de förvisades från som barn medan de väntar… och väntar.
Meramieh betyder salvia. Det är en viktig ört i den palestinska kulturen och används bland annat för sina läkande egenskaper. I föreställningen spelar salvia en central roll. En av rollfigurerna dricker salviate genom hela föreställningen och scenen luktar angenämt av örten.
Vägen till Europa har inte varit lätt, berättar Marina Barham. Det var svårt att få visum, trots inbjudningarna från Danmark och Sverige. De sista stämplarna sattes inte förrän dagen innan resan.
– Så vi har varit lite stressade. Sedan fick vi åka från Betlehem till Jeriko, där vi fick köa från fyra på morgonen vid den israeliska gränsen. Vi bytte många bussar och andra transportmedel innan vi kom fram till Jordanien, där vi fick stanna där ett par dagar innan vårt flyg till Köpenhamn.
– Men det är det vanliga i dessa tider, med alla checkpoints. Framkomligheten är väldigt svår mellan de olika städerna på Västbanken, som är isolerade med checkpoints.
Västbanken har också drabbats hårt av kriget.
– Folk är på flykt, många har förlorat sina hem. Boendeförhållandena i flyktinglägren är fruktansvärda. Det behövs mjölkersättning till barnen och andra förnödenheter. Dessutom har Israel bulldozrat sönder vattenledningar och annan infrastruktur. De tillåter inte folk att röra sig fritt. Och de förhindrar internationell humanitär hjälp.
Mest våldsamt har det varit i norra Västbanken, berättar Marina Barham. Större flyktingläger som de i Jenin och Nablus har attackerats av israeliska soldater och bosättare. Våld förekommer vid alla checkpoints, palestinier som försökt korsa dem har blivit slagna och arresterade. Blir du tagen med propalestinskt material på din mobiltelefon, eller om du delat något sådant i sociala medier blir du fängslad, eller satt under ”administrativt förvar”, som israelerna kallar det.
– Ingen i vår grupp har blivit arresterad än, tacka Allah, men däremot många av våra kollegor, till exempel från Frihetsteatern i Jenin och dansgruppen El Funoun i Ramallah. Några av dem har befunnit sig i ”administrativt förvar” i snart två år.
– Det blir att man känner sig rädd. Jag har inte varit i Ramallah på länge, för jag är orolig för vad de kan hitta på mina sociala medier, eller för att jag ska bli attackerad vid en checkpoint. Efter vapenvilan blev många av ockupationstrupperna mer våldsamma, det är som om de kände sig vilsna och tog ut det på folk.
Det senaste arton månaderna har teatergruppen skiftat fokus. De har inte haft några vanliga föreställningar, istället har de anordnat terapigrupper för barn, för att lära dem hantera rädslan och bearbeta de fruktansvärda saker de sett.
– Det går inte att spela teater när det är ett folkmord på gång, säger Marina Barham.
De har också anordnat föreläsningar och workshops om kvinnors rättigheter.
– När ett samhälle befinner sig under svår press blir sådant alltid värre. Så vi försöker använda våra ”teaterverktyg” för att hjälpa.
Al-Harah-teatern har spelat i Århus och Holstebro och fortsätter sin Danmarksturné i Ringkøbing, Esbjerg, och till sist Köpenhamn.
De befinner sig i Sverige 22 mars-10 april. Schemat är fullspäckat. De spelar i Malmö (22 mars), Helsingborg (25 mars), Göteborg (27 mars), Ulricehamn (28 mars), Borås (29 mars), Östersund (1 april, två föreställningar), Skellefteå (3 april) och Sundsvall (5 april). Turnén avslutas med två spelningar på Teater Tribunalen i Stockholm (9 och 10 april). För mer information se alharah.org
Föreställningarna är på arabiska med svensk text på skärm.