Reklambyrå om kungadiktatur och könsapartheid: ”Det är deras kultur”
– Det är deras sätt att leva – de har valt det. Det är som att vi åker till Spanien och provar deras mat, säger vd:n för den nordiska pr-byrå som fått i uppdrag att locka turister till Dubai.
Kungadiktaturen Förenade Arabemiraten satsar hårt på turismen. Särskilt till skyltfönstret Dubai, landets största stad.
Henrik Koch är vd för PR-byrån Related, som i veckan vunnit en upphandling med det officiella turistrådet för Dubai. I en intervju med branschtidningen Resumé berättar han om byråns strategi, bland annat hur de ska nå medelklassvenskar som känner ”flygskam”.
– Istället för att åka till sådana platser fyra gånger om året blir det kanske tre, men med längre vistelser.
På frågan om sin syn på Dubai och gästarbetares villkor, hur emirerna styr landet och hur kvinnor diskrimineras enligt lag svarar han att det är ”deras kultur” och att mycket är missförstått.
– Det är deras sätt att leva – de har valt det. Det är som att vi åker till Spanien och provar deras mat.