Hoppa till huvudinnehåll
Av
Partisekreterare

Ledarkrönika: Vill du få en kula i huvudet?

Vill du ha en snigel på ögat? undrade en minnesvärd kampanj från Radiotjänst om att betala tv-licensen. Försvarsmakten höjer insatsen rejält i sin senaste reklamkampanj, när de inte delar slowmotionklipp av avfyrningar av pansarskott till klassisk musik.


Krigsmakten har fått bekymmer med allmänheten när verksamheten ska bli större och övningsfrekvensen öka.

När försvarsanslagen ska öka till två procent av BNP och Peter Hultqvist har åkt runt i Sverige och öppnat nya regementen så börjar det bli trångt i Sveriges skogar och skärgårdar.

Inför övningen Baltops 2022 går Försvarsmakten ut i en reklamkampanj för att hålla folk bort från övningsfälten. Budskapet är tydligt: Om du inte ser upp kan du råka befinna dig på ett skjutfält och bli skjuten i huvudet när du sitter på ditt smultronställe och läser en bok i solen.

Reklamkampanjen för att hålla folk borta från skjutfälten är bara ett exempel. De senaste åren har Försvarsmakten tagit alltmer plats i våra flöden. På Youtube har Försvarsmakten storsatsat och i dagarna belönats med pris av Google för sin kreativitet och sitt nytänkande. 

”Att unga människor tillbringar mycket tid på Youtube är ingen nyhet. Att de tänker mycket på sin framtid vet vi också. Men att kombinera de insikterna med en sådan styrka och självklarhet är en riktig bedrift. En bedrift som dessutom landade helt rätt i målgruppens hjärtan, och i deras framtidsplaner”, lyder motiveringen.

Det är inte bara reklammakarna som är glada för att militären har fått ökade resurser. 

Wallenbergarna, storägare i Saab, gnuggar också sina händer. Det är deras vapen som visas upp i reklamen, betalda av svenska skattebetalare. Saabaktiens värde har nästan fördubblats sedan kriget i Ukraina bröt ut.

Militären lär inte försvinna från våra mediaflöden när marinövningen Baltops nu har startat. Övningen samlar ett 40-tal fartyg från 16 länder och är 30 procent större än förra året.

– Vår marinkår har lämnat öknen i Afghanistan och Irak för att vara ute på haven igen, säger den inbjudna amerikanska amiralen till Aftonbladet vid flottbesöket i Stockholm. 

Men visst kan man hitta ljusglimtar i all denna krigshets. Så visar en Novus-undersökning att unga män är en av de största grupperna som är emot ett svenskt Natomedlemskap. Fredsorganisationerna rapporterar att de har fått in fler medlemsansökningar. 

Att propagandan är totalt ensidig i media och det offentliga Sverige, och att man hade önskat att flera protesterade mot att Sverige ska ingå i krigsalliansen, betyder inte att folk har slutat tänka. 

Bland de mer anmärkningsvärda Youtubeklippen som Försvarsmakten har producerat ses leende soldater skjuta Pansarskott 86 till tonerna av Ave Maria. Samma pansarskott som hamnat i händerna på ukrainska nynazister. Är det så Försvarsmakten tänker sig att krig ser ut?

Ibland är det enkelt att se igenom propagandan och vi får hoppas att fler gör det. En tendens föder alltid en mottendens.