Borgerligt slag mot tryggheten i kollektivtrafiken
Politikerna i den moderatledda Trafiknämnden i Stockholm fortsätter att försämra villkoren för de anställda. Nu tas tågvärdarna bort vilket ökar otryggheten för både trafikanter och arbetarna på pendeltågen.
Tågvärdarna ska ersättas med kameror då kinesiskägda trafikbolaget MTR ska spara pengar. Trafiknämnden i Stockholm under ledning av moderaten Kristoffer Tamsons och miljöpartisten Tomas Eriksson ställer gärna upp och hjälper till, vilket Proletären rapporterat om tidigare.
– De pengar de sparar, de går i vart fall inte tillbaks in i kollektivtrafiken, konstaterar spårvagnsföraren Lina El Yafi.
På initiativ från Seko Pendelklubben samlades ett 100-tal anställda inom kollektivtrafiken i Stockholm på ett protestmöte på Sergels Torg i lördags. Mötet var det första av tre: nästa möte genomförs den 2 april och det tredje den 7 maj.
Seko Pendelklubbens ordförande Rainer Andersson visade i sitt tal på varför tågvärdarna blir av med sina jobb om SL-ledningens planer verkställs.
– Det är MTR-koncernens avtalsdumpning och underbud i upphandlingen av pendeltågstrafiken som ligger bakom det här, säger Rainer Andersson.
Mötet på Sergels Torg samlade personal från de olika kollektivtrafikgrenarna i Stockholm, pendeltåg, spårvagn, T-bana och andra, som tillsammans uttryckte sitt missnöje med regionens sätt att sköta sitt uppdrag. Bland annat genom att ta bort tågvärdarna.
– Jag jobbar i kollektivtrafiken som spårvagnsförare, och har själv varit med om att våra konduktörer plockats bort. Jag ser hur man effektiviserar på min arbetsplats som ett sätt att spara pengar. Vi har varit väldigt tydliga med att vi vill ha kvar tågvärdarna, säger Lina El Yafi, fackligt aktiv och ersättare (V) i regionstyrelsen och trafiknämnden.
Besparingarna har drivits igenom av de borgerliga partierna med stöd av Miljöpartiet.
– Det är väldigt motsägelsefullt att man pratar om trygghet i kollektivtrafiken, och ändå vill låta kameror ersätta den personal som har kompetens och utbildning inom trafiksäkerheten. Det känns konstigt att man gör det när otryggheten ökar. Vi vill att det ska vara personal ombord på tågen; människor som syns, som kan svara på frågor men också utrymma tåget om det uppstår en brand eller något annat nödläge, och som kan hjälpa till på olika sätt, säger Lina El Yafi till Proletären.
– Tamsons och de andra anser ju att kameror kan ersätta tågvärdarna, om man kompletterar med andra funktioner som till exempel ambulerande personal. Men de är ju inte på plats hela tiden; de kommer bara ibland och det kan ta tid innan de kommer. De kan inte ersätta personal som är utbildad i säkerhet i den spårbundna trafiken och som direkt kan hjälpa föraren om något händer.