Hoppa till huvudinnehåll

Tåganställda varnar resenärer: ”Det kommer hända olyckor”

Tågpersonal i Västsverige sympatiserar med sina skånska kollegor på Pågatågen, som utsätts för dumpning av både löner och säkerhet. Seko varnar för att arbetsmiljön på Västtågen också blir allt sämre.

Tågpersonal från Klubb Västtåg och Klubb SJ delar ut flygblad utanför centralstationen i Göteborg.
Artur Szandrowski

Brittiska Arriva, som kör de skånska Pågatågen, vill ta bort säkerhetstjänsten från tågvärdarna och istället ha lågavlönade ”kundvärdar”, som inte längre ska ansvara för avgångsproceduren. Detta ansvar ska istället läggas över på lokförarna. 

– Det är ett steg bakåt för säkerheten, säger lokföraren Sven-Ove Löw, till Proletären.

Han delar ut flygblad utanför centralstationen i Göteborg tillsammans med andra från Klubb Västtåg och Klubb SJ. 

De vill visa sitt stöd till kollegorna på Pågatågen, men också sprida information till resenärer om hur deras säkerhet och trygghet hänger samman med en välutbildad och kompetent personal ombord på tågen.

Artur Szandrowski
Sven-Ove Löw

– Det är helt horribelt. Dels lönesänkningarna som de genomför, men också att man plockar bort personal ur trafiksäkerheten. Det kommer ske olyckor, folk som fastnar i dörrar på perrongen och så vidare, säger Anders Karlsson som arbetat som tågvärd på SJ AB i fjorton år.

Artur Szandrowski
Anders Karlsson

– Jag är glad att det inte finns någon sådan tendens hos vår arbetsgivare nu, att plocka bort säkerhetsansvar eller så, men det är klart att man blir orolig över att det gått i den riktningen, i andra städer och i andra jämförbara länder, säger Helena Jäderberg, som arbetar som tågvärd på Västtågen sedan åtta år tillbaka.

Artur Szandrowski
Helena Jäderberg

Arbetsmiljön för personalen ombord på Västtågen har under en längre tid försämrats. I en insändare i Göteborgsposten skriver två representanter från Seko klubb Västtåg att stöket blir allt värre på tågen och att personalen har otillräckliga resurser för att ta hand om det.

Försämringarna har smugits in steg för steg. De är fortfarande alltid två tågvärdar på helgkvällarna efter klockan 22.00, men tidigare var de två efter klockan 20.00. 

Ökat ensamarbete gör tågvärdarna extra sårbara för trakasserier och hot. 

– Personligen har jag inte utsatts för så mycket, däremot har jag märkt på mina kollegor att det händer mer och mer grejer, säger Helena Jäderberg.