Hoppa till huvudinnehåll

EU motarbetar transportarbetare i Sverige

- De regler som finns för kör- och vilotider följs inte eftersom företagen vill pressa ned kostnaderna, säger lastbilschauffören Johan Cedermark.

Johan Cedermark, lastbilschaufför.
Lenita Åberg

– EU motarbetar transportarbetare i Sverige. EU vill inte ha rättvisa. Det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna för att vilja det, säger Johan Cedermark, lastbilschaufför på Midvac Transport i Sundsvall.

Lastbilschaufförer är en av de yrkesgrupper som påverkas mest av Sveriges medlemskap i EU. Enligt Johan Cedermark handlar det främst om åkerier från låglöneländer vars chaufförer kör i Sverige, men med sämre villkor än svenska chaufförer. 

– Företagen utnyttjar systemet till max. Arbetarna lever i princip i lastbilen. De regler som finns för kör- och vilotider följs inte eftersom företagen vill pressa ned kostnaderna.

Lastbilar hos svenska åkerier har alla en färddator och ett förarkort som registrerar lastbilens hastighet, när den körs och står stilla. All data sparas upp till en månad, på så vis kan man se överträdelser som skett. 

– Många lastbilar från utländska åkerier har inte detta system. Ibland använder de sig av det äldre med förarskrivarblad vilka lätt går att hiva ut genom fönstret. Det är enkelt att fuska. Ett lägsta krav vore att alla lastbilar inom EU utrustades med en färddator. Den svenska polisens resurser är dock inte tillräckliga för att kunna stoppa alla som kör olovligt. Vi har bara runt 40-50 poliser i hela landet som faktiskt har behörigheten att få stoppa och kolla igenom en lastbil.

Mer resurser till polisen samt kontroller i hamnar tror Johan Cedermark skulle vara till hjälp för att man i större utsträckning ska komma åt fusket kring av kör- och vilotider. 

– Men även beställaransvaret är alldeles för undermåligt. När ett företag beställer hem varor så skickas det iväg till en speditör vilken kan ta in ett åkeri som missköter sig. När chauffören och åkeriet åker dit och bötfälls så påverkas inte företaget som beställt varorna. Alltså kan de bara fortsätta köpa in saker billigt och pressa ned priserna. Det bör kännas för beställarföretaget också. På så vis tror jag att man skulle kunna få till schysstare transporter.

Många åkerier som till största delen kör i Sverige har sina kontor placerade i andra EU-länder där det är billigare att driva företag och enklare att fuska. 

Bring Trucking, som har två av sina bolag i Slovakien, har 100 av sina 400 lastbilar stationerade i Sverige. Enligt Transportarbetarförbundet kör de i praktiken inrikestrafik i Sverige. Till 90 procent handlar godset om Ikea-varor. 

En del chaufförer från EU:s låglöneländer har så lite som 2500 kronor i månadslön.

Transport har anmält Bring Trucking till Skatteverket för att skatt och avgifter inte betalas där förarna jobbar, till Arbetsmiljöverket för brott mot utstationeringsreglerna och polisen för att utlandsregistrerade bilar körs stadigvarande i Sverige.

– Det är väldigt vanligt att åkerier gör så. Det är den fria rörlighetens bidrag. Vi skulle helt enkelt inte ha gått med i EU från början.

Svenska åkerier betalar vägskatt när de kör i Sverige, medan utländska åkerier inte krävs på det. Detta gör det så klart dyrare för de svenska åkerierna, men det bidrar även till ökat vägslitage och minskade skatteintäkter till statskassan.

– Många svenska åkerier har gått i konkurs för att de inte kan lägga sig på samma nivå som utländska åkerier. Svenska åkerier tar väl i snitt 170 kronor per mil medan åkerier från låglöneländer ligger på runt 50 kronor. Chaufförerna ser ju inget av detta medan åkeriägaren skrattar hela vägen till banken.

En del chaufförer från EU:s låglöneländer har så lite som 2 500 kronor i månadslön. Det bidrar förstås till lönesänkningar för svenska lastbilschaufförer.

– Det är främst kollegor som kör de långa sträckorna som drabbas. Vi som kör inom den svenska skogsindustrin påverkas mer indirekt. När det dumpas någonstans vet man att det antagligen kommer skäras ned här med förr eller senare. Man kan aldrig räkna med att anställningen, arbetsvillkoren eller lönen man har nu finns kvar om tio år. Därför måste man alltid kämpa för sina rättigheter, säger Johan Cedermark.