Hoppa till huvudinnehåll

Inget ”coolt” med Bzzt – kollektivavtal skippas på podtaxiföretaget

Det ska vara roligt och modernt att åka podtaxi. Men för de anställda hos moped-taxiföretaget Bzzt är verkligheten inte lika rolig.

Bzzt som marknadsfört sig som ett schysst alternativ i taxibranschen inför nu prestationsbaserade löner istället för kollektivavtal.
Bzzt/Nils Petter Nilsson

Inför kunderna har Bzzt ett modernt och ledigt tilltal: ”Öppettider (eller vad det nu heter när man kör taxi?)”, ”Vill du åka podtaxi (klart du vill)” och ”Kolla här vilken fin symbol” och så en pil ner mot märket för Bra Miljöval.

I sin marknadsföring skryter företaget med att det, till skillnad från andra företag i gig-branschen, tecknat kollektivavtal med sina förare.

Men det var då.

Nu skippar Bzzt kollektivavtalet och går över på prestationslön med villkor som ger slavlöner. Proletären har talat med några Bzzt-förare vid Odenplan i Vasasta’n i Stockholm.

– Det är förjävligt, det som händer nu, säger en av förarna som vill vara anonym. Det finns inte en chans att vi kan få ihop några schyssta pengar på det här upplägget. Men allt är så nytt, så vi måste se vad det blir av det.

Att prata är känsligt. Också den förare som uttalar sig i tidningen Transportarbetaren vill vara anonym:

– Jag har pratat med flera kollegor som tror att lönen kommer att bli högre än vad den i verkligheten blir. Först sa företaget upp alla tillsvidareanställningar och gjorde om tjänsterna till visstider. Nu ska vi vara anställda på Cool Company, som har ett väldigt konstigt upplägg.

Cool Company är ett faktureringsföretag som nu går in som entreprenör, och som därigenom kan gå förbi det kollektivavtal som ger en timlön på 123 kronor och 23 öre. Enligt Transportarbetaren måste en förare göra tre körningar under en timme för att komma upp i den summan. En omöjlig uppgift. Den förare tidningen talat med har varit anställd i ett år och i princip inte sett någon som nått upp till det antalet körningar.

– Jag tror att lönen kommer sänkas radikalt när vi går över till provision (på 90 procent av inkört belopp), säger föraren som också konstaterar att andra villkor förändras: nu krävs förstadagsintyg vid sjukdom, eftersom förarna blir ”egenanställda” ska sociala avgifter dras på deras inkomster och insättningarna till tjänstepensionen måste förarna nu göra själva. Och får de problem så är skyddsombudet anställd av Cool Companys huvudkontor på Östermalm…

Bzzt, som har sitt huvudkontor på Hisingen i Göteborg, har bedrivit sin verksamhet i knappt två år. Bzzt var företaget som hävdade att de kunde visa att gig-jobb kunde bedrivas på ett anständigt sätt.

Företaget byggdes upp med pengar från riskkapitalbolag: 20 miljoner kronor 2019 och tio miljoner hittills i år. I fjol hyllades Bzzt stort i Göteborg-Posten och företagets vd Sven Wolf fick berätta att ”vi har kollektivavtal som garanterar att förarna har schyssta villkor. Tyvärr är taxibranschen känd för att exploatera människor, vi vill att människor ska kunna leva på sin lön.

Ett år senare gäller det inte längre.