Seger för Arlandapendlare

I veckan som gick kom till slut beslutet om att återinföra många av turerna på busslinje 801 mellan Uppsala och Arlanda som drogs in i november.
Publicerad 14 mars 2012 kl 11.45

Den beslutande instansen Upplands Lokaltrafik, fick snällt krypa till korset inför trycket från allmänheten.
Som Proletären rapporterade tidigare beslutade Upplands Lokaltrafik i november 2011 att dra in på varannan tur på buss 801, den skulle gå varje heltimme istället för varje halvtimme.

Buss 801 är en mycket viktig länk mellan Uppsala och Arlanda, eftersom tusentals människor som bor i Uppsala och jobbar på och kring Arlanda flygplats har den som sin säkra transport året om.
Buss 801 kör alltid nästan fullsatt. Varför dra in turer?

Politikerna hänvisar till Upptåget. Upptåget stannar vid terminalerna på Sky city. För alla som jobbar på de stora fraktbolagen vid Cargo city är detta inget alternativ då Cargo city ligger långt ifrån terminalerna.
Buss 801 stannar vid Cargo city och vid SAS-hangaren som också ligger långt ifrån terminalerna där Upptåget stannar. Buss 801 är det enda alternativet förutom bilen.

Det riktiga svaret på varför man drar in turer för buss 801 finns i den nya kollektivtrafiklagen som vill öppna för en fullständig privatisering av kollektivtrafiken och en fullständig kapitalistisk anarki vad gäller tillgång på kollektivtrafik.

Lagen rör i första hand busstrafiken, där många linjer landet över körs av samhälls- ägda bussbolag eller av privata bolag på beställning av kommun eller landsting.

Allt det som samhället beslutar eller beställer vill den nya lagen ska upphöra, istället vill man helt lämna åt de så kallade marknadskrafterna att bestämma var bussarna ska gå. Busstrafik kommer då att finnas där profit finns att göra.

Denna inriktning, att avskaffa samhällets kontroll över kollektivtrafiken, gäller även när det finns väldigt lönande busslinjer. Så var det med 801 som för det mesta gick nästan fullsatt.

Politikerna ville statuera exempel med 801. De beslutade helt enkelt att denna mycket lönsamma linje skulle få halverad turtäthet för att locka privata spekulanter att ta över!

Det är sällan den folkfientliga idiotin i den borgerliga politiken visas så öppet. Upplands Lokaltrafiks beslut orsakade kraftiga protester. Många är beroende av 801.

En namninsamling startades av en av dessa resenärer, Kenneth Grampe, fackligt aktiv inom Transport. Det blev stort pådrag i lokala medier med insändare, artiklar och intervjuer.

Namninsamlingen var snart uppe i över 5000 namn och de, ack så arroganta politikerna, började gömma sig. Ingen ville ta sitt ansvar för det idiotiska beslutet att dra ner på 801:an.

Till slut var det omöjligt att behålla nedskärningen av 801:an. Kenneth Grampes initiativ gav frukt! Nedskärningsbeslutet revs delvis upp. Morgnar, sena eftermiddagar och kvällar går bussen åter varje halvtimme.

Beslutet gäller från juni, det är lätt att riva ner, det tar tid att åter bygga upp. Beslutet är en delseger men en viktig sådan.

En aktiv opinion kan stoppa nedskärningar. Vi får hoppas att fortsättningen följer och att vi åter får 801:an som den en gång var. Det bästa är en kollektivtrafik som helt ägs av samhället.

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: