”Livspusselkommittén” protesterar mot schemakaoset på SJ
Järnvägsanställda i Västsverige har gått samman mot det nya schemasystemet genom att vägra arbeta frivillig övertid. Proletären har talat med arbetare som vittnar om ett utbrett missnöje mot ledningen i SJ.
Hundratals anställda på SJ Götalandståg i Västsverige säger ifrån mot det nya schemasystemet. Som Proletären tidigare har skrivit om har det nya planeringsverktyget för schemaläggning skapat kaos och en ohållbar arbetsmiljö för lokförare och tågvärdar på SJ.
Tågvärdar och lokförare som är anställda på SJ Götalandståg har på ett stormöte gått samman och beslutat att vägra arbeta frivillig övertid, inte svara när arbetsgivaren ringer på den privata mobilen, inte byta turer eller lediga dagar – och att hålla på alla arbetstidsregler. Facken har tagit avstånd från protesterna, som pågick under två veckor och avslutades den 14 december.
– Jag har varit anställd i 20 år och har aldrig upplevt en sådan hopplöshet och ilska bland de anställda.
Det säger tågvärden Elin Dahlqvist till Proletären. Med det nya schemasystemet har hon haft arbetspass på 36 timmar där endast 13 timmar varit betald arbetstid, på grund av långa pauser mellan turerna. Hon har själv inte deltagit i övertidsprotesterna eftersom snabbtågen som hon jobbar på körs av moderbolaget SJ AB.
I flygbladet som cirkulerar bland de anställda ställs fyra krav. Ett av kraven har de redan fått igenom, nämligen den extra lediga vecka de tidigare haft rätt till efter att ha arbetat röda dagar. Arbetsgivaren ville själv få bestämma över hur de lediga dagarna togs ut men de anställda ska nu fortsatt själva få disponera över dagarna.
De övriga kraven är anpassade scheman för föräldrar och deltidssjukskrivna, något det nya planeringsverktyget inte tar hänsyn till, att ingen tvingas jobba på så kallat skubbschema, vilket innebär att anställda får sitt schema veckovis, och att de anställda får en ursäkt för schemakaoset. Flygbladet är undertecknat av ”Livspusselkommittén”.
– Det jag tror gör folk mest upprörda och ledsna är att ledningen inte kan stå för att det har blivit otroligt fel. Det är många som känner att vi borde få kompensation och en ordentlig ursäkt.
Elin Dahlqvist är ensamstående med småbarn och har tidigare fått hjälp av en kontaktperson för att kunna anpassa sitt schema. Men det stödet finns inte längre, istället tvingas anställda som har småbarn att sjukskriva sig eller vabba.
Vad anser du om övertidsprotesten som pågår?
– En eloge till dem, jag bara hoppas att det blir samma för oss. Jag hade gärna gått i strejk för länge sedan. Vi har förstått att facken inte kommer stödja någonting av det här. Jag har aldrig upplevt ett sådant missnöje och sådan ledsamhet, jag hoppas att någonting drastiskt händer snart.
Proletären har även talat med en lokförare som deltagit på stormötena för övertidsprotesterna. Lokföraren, som vill vara anonym, berättar om hur det nya schemasystemet, som SJ arbetat på i sex år, har ökat stressen och osäkerheten för tågpersonalen.
Vad tycker du om att systemet har införts trots alla brister?
– Det är helt galet. SJ har kört tåg i hur många år som helst och i det här fallet är känslan att det handlar om någon sorts prestige. Att det nu efter sex år inte ska dras i långbänk längre.
Enligt lokföraren handlar missnöjet inte bara om schemakaoset som nyligen uppstått – det har spätt på ett missnöje mot arbetsförhållandena som funnits under lång tid.
– Det handlar bland annat om att SJ Götalandståg anställer tågvärdar på 75 istället för 100 procent som standard. För att sedan fylla luckorna med mertid och övertid. Med det nya schemasystemet rann bägaren över och triggade en reaktion.
Hen oroar sig också för vilka långsiktiga konsekvenser den nuvarande situationen kan få för yrket om inte problemen åtgärdas snabbt.
– Det riskerar leda till att folk lämnar, byter jobb eller till och med bransch.