Hoppa till huvudinnehåll

Pendeltågsförare går ut i vild strejk – kräver tågvärdarna tillbaka

Förare inom pendeltågstrafiken i Stockholm går ut i vild strejk. Strejken inleds klockan 03.00 under natten mot måndagen och ska pågå i tre dagar.

Beslutet att ersätta tågvärdarna med kameror fattas av trafikbolaget MTR i samarbete med den tidigare av Miljöpartiet uppbackade högermajoriteten i Region Stockholm.
Ellinor Hall/CC

Efter år av krav och förhandlingar, politiska löften och politiska svek, har pendeltågsförarna i Stockholm har fått nog. Under natten mot måndagen går förarna ut i vild strejk. Kravet: Tågvärden tillbaka i hytten och i säkerhetstjänst.

Det var på ett möte i fredags som 150 förare beslutade om strejken, och en av dem som organiserar strejken säger till Proletären att majoriteten av förarna kommer att ansluta sig.

Vår tidning har flera gånger berättat om lokförarnas arbetsmiljö på trafikbolaget MTR, om kraven att tågvärdarna ska vara kvar och inte ersättas av illa fungerande kameror, att säkerheten på tågen riskeras när en ensam förare har ansvar för ett tågsätt med kanske 1.800 resenärer och att många förare har sagt upp sig eller blivit sjuka av stressen.

Janne Bengtsson
Susann Högye-Bäckman

Beslutet att ersätta tågvärdarna med kameror fattas av trafikbolaget MTR i samarbete med den tidigare av Miljöpartiet uppbackade högermajoriteten i Region Stockholm. I valet lovade Socialdemokraterna att de skulle avbryta processen om de fick makten i regionen. Väl där svek de sitt löfte och den nya majoriteten med S, C och MP ansluter sig nu helhjärtat till MTR:s krav.

I ett flygblad som kommer att delas ut till resenärerna i pendeltågstrafiken, förklarar de strejkande varför de lägger ner arbetet och skriver att ”MTR, regionpolitikerna och Sekoförbundet måste inse att vi inte accepterar en nedmontering av säkerheten”. 

Facket, Sekos pendelklubb, står av kända skäl officiellt utanför strejken. Avtalet för spårtrafiken går ut 30 april, och Seko är därmed bundet av fredsplikten.

– Men jag fattar ju precis vad det här handlar om. Det är ett sista skrik; man har prövat precis alla vägar, tjatat och skickat rapporter om hur det är, och ingenting hjälper. Vi slåss för samma sak, men vi gör det på olika sätt. Jag förstår varför det här händer. Vi är inne i en avtalsrörelse nu, och Seko kan ju utlysa en egen strejk. Och jag har svårt att tro att den här strejken skulle kunna stjälpa avtalsrörelsen, säger klubbens ordförande Susann Högye-Bäckman till Proletären.

– Det här är en sista utväg, sista skriket innan folk ger upp och söker sig vidare, bort från pendeltågstrafiken.

Enligt uppgifter kan över 200 lokförare ansluta sig till den vilda strejken. En strejkkassa har upprättats i samarbete med Förbundet Arbetarsolidaritet; pengarna som kommer in kommer att gå till bland annat rättegångskostnader för den instämning till Arbetsdomstolen som kommer att följa på strejken.

De strejkande tågförarna uppmanar till att stödja Förbundet Arbetarsolidaritets insamling till strejkkassan genom att swisha till 123 699 29 52 eller betala till Bankgiro 418-6482. Märk betalningen med ”tågvärd”. Läs mer här.