Hoppa till huvudinnehåll

Pendeltågsförare i protest mot MTR

Pendeltågsförarna i Stockholm är förbannade. Förra veckan samlades ett 70-tal förare utanför Centralstationen för att visa sitt missnöje med att tågbolaget MTR tar bort tågvärdarna ombord.

MTR-anställda från fem olika fackklubbar samlades förra veckan utanför Stockholms centralstation i protest.
Privat

Pendeltågstrafiken i Stockholm går på halvfart och flera avgångar ställs in varje dag. Trafikbolaget MTR, som ansvarar för pendeltågen i Stockholm, skyller på personalbrist, ovanligt många sjukskrivningar och uttag av uppskjuten semester.

Moa Friman, lokförare i pendeltågstrafiken, har en annan förklaring:

– Dagligen sitter det många lokförare uppe i personalrummet och kan köra. Men tågen är inställda på grund av det saknas tågvärdar.

Det var det gamla höger- och miljöpartistyret i Stockholm under moderaten Kristofer Tamsons som beslöt att ta bort tågvärdarna, lokförarnas ögon och öron ombord på tågen.

Tågpersonalen protesterar och konstaterar att säkerheten ombord försämras när tågvärdarna plockas bort. Tågen, med ibland uppemot 1.800 passagerare, ska istället övervakas av kameror, och via tv-skärmar i förarhytten ska lokförarna själva hålla koll på dörrar och resenärernas säkerhet ombord på tåget.

– Tågen skulle kunna rulla om allt fungerade och säkerheten för lokförare och resenärer kunde garanteras. Men så är det inte, säger Moa Friman till Proletären.

De kameror som ska ersätta värdarna började monteras på tågen strax före sommaren. Hela projektet är ett fiasko: flera kameror har lossnat från sina konsoler på sidan av vagnarna, skärmarna där förarna ska hålla koll på vad som händer ombord på tåget fungerar dåligt och personalen saknar rätt utbildning.

Lokförarna kräver att tågvärdarna ska vara kvar. I förra veckan samlades ett 70-tal MTR-anställda från fem fackklubbar utanför Centralstationen i Stockholm för att visa sitt missnöje med nyordningen.

I ett uttalande från MTR hävdar bolaget att allt fler anställda nu accepterar att tågvärdarna ersätts med kameror. I själva verket är det tvärtom. Motståndet mot kamerorna och stödet för tågvärdarna är massivt bland de arbetande i pendeltågstrafiken.

– Att motståndet skulle vara på tillbakagång… nej, nej, det stämmer inte alls, säger Moa Friman.

Hon är en av de ansvariga bakom namninsamlingen Rör inte min tågvärd. Proletären har tidigare rapporterat att det kommande politiska styret med S, MP, och C, uppbackade av Vänsterpartiet, i början av december fick ta emot 11.800 namnunderskrifter som Rör inte min tågvärd samlat in. En fråga som engagerar stockholmarna: en dryg vecka senare är namninsamlingen uppe i nästan 16.700 underskrifter.

Moa Friman och hennes kollegor inom pendeltågstrafiken förväntar sig nu att den nya majoriteten i regionfullmäktige i Stockholm gör allvar av vallöftena att pausa avvecklingen av tågvärdarna. Än så länge har majoriteten bara tillsatt en utredning, ledd av nya trafikregionrådet och miljöpartisten Anton Fendert.

Miljöpartiet, som utgjorde den tidigare majoriteten tillsammans med högerpartierna, var med och fattade beslutet att avskaffa tågvärdarna.

– Vi förväntar oss att de pausar avvecklingen och att utredningen kommer fram till att tågvärdarna måste vara kvar, säger Moa Friman.