Hoppa till huvudinnehåll

Strejkvarsel i hamnarna

Hamnarbetarförbundet varslar om landsomfattande stridsåtgärder för att få arbetsköparna att gå med på att teckna kollektivavtal med förbundet.

Hamnarbetarförbundet varslar om riksomfattande stridsåtgärder i Halmstad, Helsingborg, Karlshamn och Umeå.
Ulf Halldin / Montage: Proletären

Texten är uppdaterad 2019-01-15

Hamnarbetarförbundet varslar om stridsåtgärder i form av punktstrejker i hamnar i hela landet, samt en övertids-, nyanställnings- och inhyrningsblockad under två veckor i Piteå, Luleå och Skellefteå. 

Konfliktvarslet är ett resultat av arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnars utestängningspolicy som under 2018 utestängde Hamnarbetarförbundet från information, förhandlingar och samverkan, kastade ut förbundet från deras lokaler, samt fråntog förbundets skyddsombud deras befogenheter.

Policyn motiverades med att Sveriges Hamnar inte har något kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. Men under de sju förhandlingstillfällen som parterna haft under de senaste månaderna har Sveriges Hamnar vägrat att teckna ett kollektivavtal. Istället vill man att Hamnarbetarförbundet ska teckna ett hängavtal på det befintliga avtalet mellan Sveriges Hamnar och LO-förbundet Transport. 

I en debattartikel i Dagens Nyheter förklarar Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér att ett hängavtal inte innehåller några lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler, och att ett sådant avtal endast är ”en ordfattig papperslapp som fastslår att Hamnarbetarförbundet underordnas alla nuvarande och framtida uppgörelser mellan Sveriges Hamnar och en annan facklig organisation. Med oss skulle arbetsgivarna alltså inte behöva förhandla och komma överens, även om vi åtagit oss fredsplikt.”

Sveriges Hamnar kontrar med att de ”måste värna stabilitet i den svenska modellen” och att ett parallelt kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet parallellt och likalydande med det som Transport inte är ”i linje med den praxis som finns på arbetsmarknaden i dessa situationer.”

Samtidigt är dörren stängd mot en trepartslösning mellan arbetsköparna, Hamnarbetarförbundet och Transport, då Transports stadgar inte  tillåter den typ av medlemsdemokrati som råder i Hamnarbetarförbundet. 

Konfliktåtgärderna, som enligt en medlemsomröstning i höstas har stöd från 84 procent av medlemmarna, inleds den 23 januari om man inte kommit överens med Sveriges Hamnar innan dess.

Övriga medlemsförbund i den internationella hamnarbetarorganisationen IDC – International Dockworkers Council – är beredda på sympatiåtgärder.