Krönika: Sunt förnuft vs fast fashion
Slit och släng-konsumtionen är lika ohållbar som det ständiga tjatet om konsumentansvar. Lägg ansvaret där det ska ligga istället!
”De här jeansen är helt rätt nu i höst”, sa en anställd på den nu konkade klädkedjan JC till min dåvarande pojkvän när han skulle köpa nya byxor. Trots att detta är väldigt många år sedan minns jag tydligt svaret: ”Tack, men jag har byxor på mig året om”. Jag kunde inte riktigt hålla mig för skratt och butiksbiträdet såg lite bortkommen ut.
Att en säljare, som säkert jobbar mot provision, försöker kränga på dig kläder som du förväntas byta ut efter några månader är inte så konstigt. Det är däremot ett problematiskt sätt att se på klädkonsumtion. För att producera ett par jeans går det åt upp till 20.000 liter vatten och drygt 1,5 till två kilo kemikalier. För ett enda par. Då är det knappast hållbart att vi förväntas byta ut dem efter ett par månader.
Nu menar jag inte att vi ska sluta bära byxor eller börja sy egna kläder av gammal säckväv, som en del hånfullt skojar om när man kritiserar modeindustrin. Något som däremot vore rimligt är att inte byta ut kläder för att färgen eller formen inte ”är inne” längre, att inte hänga på snabbt svängande trender och se kläder som engångsartiklar. Men det kanske är lättare sagt än gjort?
Fast fashion är klädindustri på steroider, där utbudet är billigt och snudd på oändligt. Inte nog med det, algoritmer och influencers eldar på köphetsen i sociala medier.
När man öppnar fast fashion-företagens appar möts man direkt av rabattkoder, en del av dem gäller bara i en timme så skynda och fynda! Appen ger också förslag på andra varor du kanske gillar baserat på vad du kikat på innan, allt för att du ska handla mer.
Det är lätt att fastna i oändlighetsscrollande bland billiga produkter, baserade på sådant appen vet att du tycker om. Fast fashion-jätten Sheins utbud, som fraktas från Kina utan kostnad för konsumenten, håller dessutom så låga priser att det är billigare än svensk rea och ibland även second hand.
Så, vad göra?
Klimatkrisen är ett faktum och vi uppmanas att ”tänka grönt” och handla hållbart. Visst, det kan vi göra genom att handla second hand, det är klimatsmart och billigt. Att köpa ekologiska kläder som är etiskt producerade går också, om man har råd. Vilket många, inklusive jag själv, inte har.
H&M tar 70 spänn för en vanlig enfärgad t-shirt, Shein omkring 40 kronor. Vill jag däremot vara en god och medveten konsument och köpa en ekologisk t-shirt istället får jag hosta upp 400 kronor. Lågavlönade har inte råd att vara ”goda konsumenter”.
Vi förväntas inte bara konsumera en massa – vi ska samtidigt vara medvetna konsumenter som ”tar ansvar”. Lite som att jag ska behöva dricka min bioläsk genom ett sakta upplösande papperssugrör medan världens miljardärer tar sin privatjet festen i grannhuset.
En liten överdrift, men ni fattar. Som vanligt läggs ansvaret hos den enskilde konsumenten istället för där det borde ligga, hos producenter och makthavare.