Tågarbetare protesterade mot SL-haveri
Först kriget mot tågvärdarna där Stockholms Lokaltrafik (SL) lade sig platt för trafikbolaget MTR. Nu ska SL försöka spara pengar genom att dra in på stationsvärdarna.
Stationsvärdar, lokförare och andra inom pendel- och tunneltågstrafiken samlades på tisdagseftermiddagen utanför SL:s kontor på Kungsholmen i Stockholm.
Där diskuterade Stockholmsregionens trafiknämnd, ledd av Anton Fendert (MP), nya sparbeting i trafiken för att kunna rädda vad som räddas kan av den av MTR totalt havererade pendeltågstrafiken. En rodnande Anton Fendert gav sig ut bland demonstranterna, och möttes av en våg av kritik.
– Personalen är inga sparobjekt. Man kan inte spara på den personal som ska upprätthålla trygghet, service, säkerhet och trivsel inom kollektivtrafiken, konstaterade representanter för de båda Sekoklubbarna inom pendeln och T-banan.
Stockholmarna är förbannade på trafikhaveriet. SL ska varje dag transportera runt 900.000 människor på väg till skolor, jobb och fritid. Pendelklubbens skyddsombud Felipe Lazo, som jobbar på pendeltågsstationen i Handen, gav Anton Fendert en bild av verkligheten:
– Folk litar inte längre på trafiken. De vet inte om tåget ska komma eller inte. Och den information vi får [av MTR] hjälper inte resenärerna. Vi har barn som fått vänta i två timmar, de hittar inte till ersättningsbussarna och kommer till oss och gråter.
Nu kommer också nya siffror som bekräftar att problemen i trafiken beror på att lokförarna lämnar bolaget. Under en tvåårsperiod har lokförarna inom pendeltågstrafiken minskat från 401 till 296. Lokförare som helt enkelt inte ensamma kan garantera säkerheten för ibland uppemot 2000 resenärer ombord på tåget.
Siffrorna kommer från MTR och är ett slag i magen på Anton Fendert och S-bossen Jens Sjöström som envist ignorerat personalens oro, och i strid med sina egna vallöften fortsatt den av stockholmshögern initierade avvecklingen av tågvärdarna. Också i frågan om stationsvärdarna har Fendert och Sjöström svikit tidigare löften: för bara ett år sedan lovade de att mer synlig personal i kollektivtrafiken var en fråga av högsta prioritet.
MTR slirar också på sanningen om hur lokförarbristen ska mötas. Det kunde Proletären berätta i förra veckan: de 80 nya lokförare som MTR lovat till årsskiftet blir i bästa fall 30.