Sekomedlemmar redo att strejka: ”Vi arbetare måste sätta ner foten någon gång”
Om inte Seko kommer överens med arbetsköparna innan torsdag, tas 1200 arbetare ut i strejk. Proletären har pratat med Axel Wadman, på Euromaints tågverkstad i Göteborg, som är redo att strejka.
Den 28 april strandade förhandlingarna mellan Seko och arbetsköparsidan Almega Tågföretagen. 30 april gick avtalet ut och nu har facket varslat om strejk som berör 1200 medlemmar. En av dem är Axel Wadman. Han arbetar på Euromaints tågverkstad i Göteborg och är ordförande i den lokala fackklubben.
– Jag hoppas det blir av, vi arbetare måste sätta ner foten någon gång, säger Axel Wadman.
På hans arbetsplats är det hög organisationsgrad. Alla utom en på verkstadsgolvet är med i fackklubben. Under dagarna har telefonen gått varm.
– Det ringer folk uppifrån som berättar vad jag behöver göra, listor med strejkvakter och sånt där. Sen är det många från klubben som ringer också och undrar saker. Ingen av oss i verkstaden har ju varit med om en strejk förut, men de flesta är taggade!
Euromaint i Göteborg gör service på SJ:s X2000 tåg och de äldre personvagnarna som går till bland annat Norrland och Kalmar.
Hur kommer en strejk i er verkstadshall påverka tågtrafiken?
– Det kommer ge effekt redan dagen efter. Vi har inne flera tågset varje natt och redan dagen efter kommer det fattas minst två tågset i trafik. Tågen måste servas varje 1400 mil, annars får de inte rulla.
SJ har meddelat att de redan nu börjat spärra avgångar efter att Euromaint signalerat om att de kommer ha svårt att serva tågen.
Sekos huvudkrav är att schemaändringar ska meddelas minst 14 dagar i förväg. Flera Sekomedlemmar har vittnat om hur tågföretagen ändrar scheman med extremt kortvarsel. En ny undersökning bland medlemmarna visar att två tredjedelar har svårt att förena arbetet med fritid och familj. Det är ett problem som framförallt drabbar tågpersonalen.
Vid sidan om schemafrågan driver facket frågan om arbetstidsförkortning i form av fem lediga dagar. Nyligen gick Seko ut med att de nedprioriterat kravet på förbud mot ensambemanning – som till exempel berör tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm – men Axel Wadman tycker ändå att det är en viktig fråga.
– Vi måste överhuvudtaget stå upp för arbetares rättigheter, någon gång måste det ju vara slut på försämringarna och när företagen börjar tumma på säkerheten och inte tar hänsyn till att anställda har ett privatliv, då är det illa.
– Frågan om tågvärdar berör ju inte oss, men är en viktig solidaritetsgärning. Sedan är jag rädd för att det blir ett sluttande plan om de får igenom ensamarbete på tågen.
På verkstaden har de redan problem med att folk ibland behöver jobba ensamma om arbetskamrater blir sjuka under semestertiderna när det är färre på plats.
– Vi jobbar med väldigt tunga maskiner, det kan bli stora problem om någon skadar sig och är själv på plats. Mobiltelefoner i all ära men om man slocknat är det svårt att ringa efter hjälp.
Euromaint i Göteborg är en av de första arbetsplatserna som berörs av strejkvarslet och om inte Seko och Almega kommer överens, går de ut i strejk den 11 maj klockan 15.00.
Förutom Euromaint berörs följande arbetsplatser i första steget av strejkvarslet:
- MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö.
- MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.
- Transdev Sverige: Lokförare stationerade i Malmö.