Voi:s policychef har makt över M:s vallistor
På dagarna är Tina Ghasemi Liljekvist policychef för elsparkcykeljätten Voi. På kvällarna styr hon valkommittén i Moderaterna som bestämmer hur partiets vallistor i fullmäktigevalet ska se ut. Samma fullmäktige som snart ska avgöra Vois öde i Stockholm.
Den moderata korruptionen i Stockholm når ständigt nya höjder. Men medan korruptionsanklagelserna hittills koncentrerats kring Region Stockholms finansborgarråd Irene Svenonius (M), har moderaterna i staden gått relativt fria.
Nu avslöjas att Tina Ghasemi Liljekvist, tidigare fullmäktigeledamot för M, numera arbetar som policychef och lobbyist för elsparkcykelbolaget Voi. Samtidigt är Ghasemi Liljekvist aktiv inom M som vice ordförande i partiets nomineringskommitté, det vill säga den grupp som bestämmer hur partiets vallistor i fullmäktigevalet 2022 ska se ut.
När Stockholm nu ska banta antalet elsparkcyklar från 23.000 till 12.000, och dessutom kräva bolagen på 1.400 kronor per utställt fordon, kommer bara tre av de åtta bolag som idag är verksamma i staden att få fortsätta att ställa ut sina sparkcyklar.
Det är trafikborgarrådet Daniel Helldén från Miljöpartiet som, under press av förbannade stockholmare, tvingats ta initiativ till bantningen av antalet elsparkcyklar. Samme Helldén som i tre år samarbetat med Moderaterna i Stockholms kommun, och sett till att stadens gator svämmat över av bland andra Voi:s elsparkcyklar, med dödsolyckor och ett stort folkligt raseri som följd.
De politiker som Ghasemi Liljekvist godkänt ska sedan besluta om hur kommunen ska agera mot Ghasemi Liljekvists arbetsgivare, elsparkcykelbolaget Voi.
När Tina Ghasemi Liljekvist tog steget över från politiken till Voi, dolde hon inte att hon tänkte utnyttja sina politiska kontakter i det nya jobbet. I ett pressmeddelande berättade Ghasemi Liljekvist oblygt att ”jag ser fram emot att använda min politiska erfarenhet för att driva på processer och skapa välanpassade regulatoriska ramverk med invånarnas bästa i åtanke. Det finns en rad områden där vår dialog med städerna kan bidra med stort värde, inte minst i att skapa en mer tillåtande infrastruktur”.