Hoppa till huvudinnehåll

WWF i "grönt" samarbete med elscooterföretag

Världsnaturfonden (WWF) och elscooterföretaget Lime ska samarbeta för att ”jobba för renare städer”. Men elscootrarnas miljönytta är omtvistad.

Världsnaturfonden ska samarbeta med Lime.
Montage: Proletären

Lime är ett av världens största bolag inom den snabbt växande elsparkcykelbranschen. Nu ska Lime, som backas upp av amerikanska riskkapitalbolaget Bain Capitals Venture, samarbeta med Världsnaturfonden (WWF, World Wildlife Fund) som är världens största privatägda miljöorganisation. WWF grundades 1961 av bland andra prins Philip, gift med engelska drottningen Elizabeth II. Philip är ordförande i WWF:s styrelse.

Samarbetet ska pågå i två år.

Lime är också ett av de största bolagen på elsparkcykelmarknaden (elscootrar) i Sverige. Framsläppta av politiker främst från Miljöpartiet ligger sparkcyklar från Lime och andra företag slängda överallt i stadskärnorna runt om i landet och i världen.

Men elscootrarnas miljönytta är inte säkerställd och bevisad. Tvärtom pekar en oberoende rapport från amerikanska North Carolina State University (NCSU) på att de är ett miljöhot. Proletären berättade i förra veckan hur brinnande litiumjon-batterier från elscootrar ger ifrån sig den giftiga och frätande gasen vätefluorid – bara i Stockholm har två allvarliga olyckor med brinnande batterier skett. Rapporten från NCSU spär också på med andra avigsidor.

Forskarna vid NCSU har mätt samtliga utsläpp från elscootrarna, och satt scootrarnas miljöpåverkan i relation till deras livslängd. Det är ingen uppmuntrande läsning. Scootrarna tillverkas av aluminium som är enormt energikrävande att framställa. Litiumjon-batterierna tillverkas i strikt tempererade lokaler och under stor energiförbrukning. Scootrarna transporteras i bilar till och från uppställningsplatserna. Och de direkt livsfarliga batterierna behöver laddas upp sedan de sökts reda på av gig-anställda arbetare som under nätterna genomkorsar städerna i transportbilar för att hitta slängda elscootrar.

Forskningen visar att en elscooter under hela sin livscykel släpper ifrån sig cirka 200 gram koloxid (CO) per tillryggalagd amerikansk mile (1.609 meter). En bil släpper under sin livstid ifrån sig ett snitt på cirka 400 gram CO. Men en dieseldriven buss släpper ifrån sig mindre luftföroreningar.

En av anledningarna till elscootrarnas relativt stora utsläpp av föroreningar är att scootrarnas livslängd är kort, bara några månader.

Janne Bengtsson
Fem Voiar och en Lime.

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) publicerade strax före sommaren en rapport som konstaterar att elscootrarna i Paris släpper ut 12.000 ton koloxid under ett år – det är lika stora utsläpp som en stad med 15.000 invånare. Då ska man komma ihåg att Paris har stränga regler för scootrarna – bara tre företag får placera ut sina scootrar, att jämföra med till exempel Stockholm där miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldén släppt fram åtta elscooterbolag, plus ytterligare några som tillhandahåller elcyklar.

Rapporter visar också att elscootrarna endast ersätter en tredjedel av biltrafiken i storstäderna. Istället är det kollektivtrafiken som tappar resenärer. Uppemot 70 procent av de som skulle ha åkt buss, T-bana eller spårvagn, väljer istället en elscooter för kortare sträckor. Också många människor som annars skulle tagit sig fram som gångtrafikanter eller på cykel, väljer elscooter.