Hoppa till huvudinnehåll

562 pilotjobb på SAS hotade – Skandinaviska flygjätten organiserar om och tar in låglönepersonal

562 piloter hotas av att förlora sina jobb, när flygbolaget SAS strukturerar om för att via bemanningsbolag kunna anställa billigare personal.

Svensk Pilotförening arrangerar i samarbete med Unionens lokala klubb SCCA en manifestation på Mynttorget i Stockholm den 28 oktober.
Svensk Pilotförening/Facebook

När ett 100-tal piloter nyligen samlades för att demonstrera utanför flygbolaget SAS huvudkontor i Frösundavik i Solna, var det för att protestera mot bolagets agerande efter pandemin. Med arbetsbrist under coronapandemin som förevändning sade SAS upp 562 piloter, men nu när bolagets verksamhet börjar ta fart igen står det klart att SAS i praktiken sparkat piloterna. Löftena om återanställning inom fem år efter pandemin visade sig vara ingenting värda när SAS nu outsourcear sin verksamhet.

På torsdagen (28 oktober) samlas piloterna för en ny demonstration, på Mynttorget utanför riksdagshuset i centrala Stockholm.

Istället för att återanställa de piloter som permitterades, många med väldigt lång och trogen tjänst inom bolaget, bygger SAS nu om organisationen och via nystartade dotterbolag tar den skandinaviska flygjätten istället in piloter från bemanningsföretag. Allt mer av SAS flygtrafik kommer att tas över av lågkostnadsbolaget SAS Connect (tidigare SAS Ireland) och SAS Link, ett nystartat dotterbolag.

Det är Dublinbaserade rekryteringsbolaget CAE Parc Aviation som sköter nyanställningarna för, som det heter i rekryteringsannonsen, ”vår klient SAS Connect Crew Services A/S, baserad i Köpenhamn”. CAEPA är ett underbolag till kanadensiska Canadian Aviation Electronics Ltd.

– Piloterna som rekryteras till SAS Connect ska göra det jobb som de tidigare 562 uppsagda piloterna gjort i SAS moderbolag. Då måste man väl anta att det inte längre råder någon arbetsbrist, säger Proletärens källa.

SAS har tagit emot 16 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar som stöd under coronapandemin. Dessutom tillkommer det så kallade permitteringsstödet på drygt 400 miljoner kronor. Men samtidigt som skandinaviska piloter gick arbetslösa för statliga skattepengar, hyrde SAS in irländska piloter på de sträckor bolaget fortfarande trafikerade.

De piloter som permitterades när coronapandemin slog till, tvingas söka om de jobb de trodde de var säkra på att få tillbaka. Nu i konkurrens med lägre avlönade piloter från bemanningsföretagen.

Enligt Svensk Pilotförening har ingen av de tidigare anställda piloterna blivit återanställd i den nya organisationen. Detta trots en avtalad femårig återanställningsrätt.

– Vi accepterar inte en underminerad anställningstrygghet och att SAS kringgår ingångna avtal, säger Svensk Pilotförening i ett uttalande. Vi står enade med alla SAS-anställda och före detta SAS-anställda som berörs av den ansvarslösa och socialt ohållbara personalpolitik som SAS nu bedriver. Vi står enade med alla skandinaviska yrkesgrupper som utsätts för liknande underminerad arbetstrygghet. Idag är det våra anställningar, imorgon kanske era.