Beslutet om spårvägens framtid sköts upp
Socialdemokraternas försök att stressa fram ett snabbt beslut och lämna över en del av ägandet av Göteborgs spårvägar till den moderatledda regionen stötte på patrull. Beslutet bordlades till kommande möte i mars.
Det var fler protesterande än vanligt när kommunpolitikerna samlades till möte i Göteborg. Förutom aktivister för flyktingamnesti och mot Västlänken möttes politikerna av ett tydligt budskap från en stor samling spårvägsanställda: “Behåll ägandet över Göteborgs spårvägar i staden”.
Johannes Kvarnström, plåtslagare och förtroendevald för Kommunal på Göteborgs spårvägar, stod med megafonen i högsta hugg och förklarade protestens syfte för politikerna på väg in till mötet.
– Det känns bra och viktigt att vi står här och visar att vi är enade motståndare till avsiktsförklaringen.
Socialdemokraterna har försökt pressa fram ett snabbt beslut i frågan för att kunna säkra att ägandet hinner flyttas över innan valet. De anställda har inte fått vara med och säga sitt inför beslutet, men nu har deras åsikt fått bred uppmärksamhet i media genom pressmeddelanden och debattartiklar.
– Det finns stor splittring bland politikerna i frågan, men nu har vår bild av beslutets konsekvenser börjat komma fram, säger Johannes Kvarnström.
Det blev en lång diskussion i kommunfullmäktige där beslutsprocessen var i fokus. Kommunstyrelsen hade behandlat frågan så sent som dagen innan, vilket gjorde att de partier, till exempel Vägvalet och Feministiskt initiativ, som saknar företrädare i styrelsen inte fått handlingarna förrän efter det mötet och haft liten chans att göra en ordentligt bedömning av beslutsunderlaget.
Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande (S) pratade om affären som en ”bra deal” och en kompromisslösning. Men hon kunde inte svara på frågor om vad som händer med de delar som avskiljs från huvudkoncernen, nämligen GS Buss och Trafikantservice och om de jobb som finns där.
Efter den långa diskussionen, där S, M, MP och KD uttalade sig för avsiktsförklaringen, blev beslutet att bordlägga frågan till nästa kommunfullmäktigemöte. Det ser Johannes Kvarnström som positivt.
– Försöket att stressa fram ett beslut misslyckades. Nu kommer vi fortsätta driva debatten genom att mobilisera arbetskamrater, informera allmänheten och kontakta politiker inför nästa kommunfullmäktigemöte den 22 mars.
Daniel Tano och Elaine Axelsson, Kommunal:
– Jag är här för att jag vill att jobben ska vara kvar, säger Elaine Axelsson som städar vagnhallar och har arbetat på Göteborgs Spårvägar sedan 1979.
– Vi vill behålla Göteborgs Spårvägar i kommunal regi för att ha kvar ett sammanhållet bolag och minska risken för framtida privatiseringar, säger Daniel Tano som arbetar som spårtekniker och är fackligt ombud för Kommunal.