Hoppa till huvudinnehåll

Besparingar drabbar SL-personalen

Stockholms trafikförvaltning ska, enligt ansvariga tjänstemän, spara 1,7 miljarder under nästa år. Pengarna ska tas hos personalen.

Genrebild/Proletären

Minskad servicenivå på stationsentréer och biljettkontor – det är lämpliga sparobjekt i Stockholms lokaltrafik (SL). Det menar de tjänstemän som lagt förslaget om besparingar till de ansvariga politikerna i regionen, med Jens Sjöström (S) och Anton Fendert (Mp) i spetsen.

– Kan det betyda annat än färre stationsvärdar?, frågar Rainer Andersson, vice ordförande i Seko Pendelklubben.

I en kommentar till förslaget om besparingar, som klubben publicerat, menar Rainer Andersson att det rimmar illa med den målsättning som den nu regerande koalitionen lade fram för stockholmarna i budgeten för 2023. I den, kommenterar Andersson, ”hette det att mer synlig personal skulle finnas inom kollektivtrafiken. Resenärerna skulle känna sig trygga dygnet runt, under hela sin resa.

– Nu vill tjänstemännen minska på synlig personal.

Rainer Andersson konstaterar att det formellt sett är politikerna som styr men att det i praktiken är trafikförvaltningen som bestämmer; en förvaltning som inte är folkvald och som ”prioriterar de privatägda trafikbolagens krav och behov. Inte resenärernas”.

Bland de förslag som facket nu fruktar ska bli verklighet finns att stationsvärdarna, enligt ett gammalt förslag från den tidigare SL-basen Kristofer Tamsons (M), ska stå ute i biljetthallen och sälja kaffe, vatten och paraplyer och ge ”mer service”.

Eller att stationsvärdarna på egen hand ska öppna och stänga stationerna, så att MTR kan spara in kostnader för väktare.

”Att man utsätter stationsvärdarna för stora risker hör inte hit när det handlar om besparingar åt ett företag vars ekonomi blöder. Då är en stationsvärds liv och hälsa inte mycket värt. MTR vill att de på egen hand tömmer och stänger stationen på natten. De får se till att ingen gömmer sig bakom deras rygg, någon som är ute efter pengarna som finns på stationen”, kommenterar Rainer Andersson.

– Aldrig att vi ska gå med på något sådant! Vi ska inte acceptera att ett bolag som saknar förnuft och omtanke dikterar sådana villkor. Det är lika människofientligt som när MTR nekar stationsvärdarna rätten till måltidsuppehåll. Som tvingar dem att be om avlösning för att kunna gå på toaletten.