Hoppa till huvudinnehåll

Effektiv bojkott mot McDonalds och Starbucks

I flera arabiska länder och i Malaysia har det växt fram stora bojkottkampanjer mot företag som stödjer Israel. Initiativen växer på sociala medier och i Egypten kan McDonalds ha förlorat 70 procent av sin försäljning.

Mc Donalds försäljning i Egypten har sjunkit med 70 procent sedan den israeliska franchisetagaren skänkt mat till Israels armé.
Mike

I flera arabiska länder ekar McDonalds lokaler tomma efter att spontana bojkotter mot flera västerländska bolag växt fram efter Israels invasion av Gaza, enligt rapporter från Reuters. 

– Även om jag vet att det inte har stora effekter på kriget, så är detta det minsta vi kan göra som medborgare i ett annat land, för att vi inte ska känna att våra händer är täckta av blod, säger den 31-åriga Kairobon Reham Hamed som bojkottar McDonalds och intervjuats av nyhetsbyrån.

Ropen om att bojkotta hamburgerkedjan sprids på sociala medier och grundar sig i att företagets israeliska franchisetagare donerat mat till israeliska soldater. 

Enligt en tjänsteman på McDonalds i Egypten har försäljningen sjunkit med 70 procent i oktober och november jämfört med samma månader förra året och företaget klarar knappt av att täcka sina utgifter. I ett desperat försök att vinna tillbaka kunderna har det egyptiska McDonalds lovat att donera 20 miljoner egyptiska pund, cirka 650.000 dollar, till Palestina.

Även i Jordanien, Marocko och Kuwait ska bojkotten mot McDonalds vara utbredd och franchisetagaren i Malaysia uppges förlorat runt 20 procent av sin försäljning den senaste månaden. Även den malaysiska grenen av McDonalds har sagt att de ska donera pengar till Palestina. 

Även det amerikanska kaféföretaget Starbucks har drabbats av en bojkottvåg. Detta efter att företaget stämt fackförbundet Starbucks Workers United för att ha visat stöd för Palestina på sociala medier. Starbucks menar att facket skrämt bort kunder och att företaget fått motta hot och vandalism till följd av fackets uttalande. 

Nu verkar det istället vara företagets agerande som skrämmer bort kunder och Reuters rapporter att Starbucks i Kuwait City, Rabat och Kairo är glest besökta. Enligt Sameh El Sadat, som är delägare i ett företag som levererar varor till McDonalds och Starbucks i Egypten, så har deras leveranser minskat med 50 procent. 

Men det är inte alla konsumenter i arabvärlden som sluter upp. I Saudiarabien och Förenade Arabemiraten pågår handeln nästan som vanligt.