Här bombas flygplatser och hamnar – utan omvärldens fördömanden
I tysthet fortsätter Israel att angripa syriskt territorium. Attackerna sker samtidigt som Israel utökar bosättningarna på de ockuperade Golanhöjderna.
Förödelsen är stor efter den nattliga missilattacken. Sex stora bombkratrar har gjort den civila flygplatsens två landsbanor obrukbara. Passagerarterminalen är delvis förstörd och fylld av bråte.
Beskrivningen ovan låter som hämtad från krigets Ukraina. Det är den inte. Den attack som ägde rum tidigt den 10 juni utfördes av Israel och riktades mot Damaskus internationella flygplats. Syriska myndigheter förklarade samma dag att flygplatsen tvingats stänga.
– Det kommer att ta dagar och veckor att åtgärda skadorna. Kratrarna är stora. Det här är ett tekniskt arbete som kräver stor uppmärksamhet och hög precision, det är en landningsbana, inte en vanlig väg. Vi kommer också att kämpa för att hitta det material som behövs, säger en flygplatsanställd till brittiska Middle East Eye.
Att bygga eller reparera saker är inte lätt i Syrien. Möjligheterna att importera varor är kraftigt inskränkta till följd av USA:s och EU:s sanktioner mot Syrien.
Israels lågintensiva, öppna krigföring mot Syrien har pågått i snart ett decennium. Den började den 30 januari 2013 då israeliska plan kränkte syriskt luftrum och bombade ett militärt forskningscenter nordväst om Damaskus. Därefter har hundratals attacker utförts mot både militära och civila mål. Ibland har skadorna enbart varit materiella. Ibland har människor dödats och skadats, både civila och soldater.
Israel har försökt legitimera angreppen genom att hävda att man bombat militära mål knutna till iranska eller libanesiska styrkor i Syrien. Men varje land har rätt att själv välja vilka man samarbetar med och bjuder in. Oavsett vilka val Syrien gör utgör de israeliska angreppen ett brott mot folkrätten.
Flygplatsen är inte den enda civila infrastruktur i Syrien som Israel anser sig ha rätt att förstöra. I slutet av förra året bombades hamnområdet i Latakia vid två tillfällen. Hamnen vid Medelhavet är Syriens största. Den är livsviktig för införsel av mat, mediciner och andra importvaror.
Bilderna av brinnande containrar efter attacken visade att de bland annat innehöll matvaror. Även närliggande bostäder, butiker och ett sjukhus skadades.
Attackerna är en del av ett större engagemang i grannlandet. Israel har genom bombningar och stöd till väpnade grupper utnyttjat Syrienkriget till att försöka försvaga ”fienden” – det vill säga den syriska regeringssidan, Iran och libanesiska Hizbollah.
Agerandet hänger samman med Israels ockupation av Golanhöjderna, som var den plats varifrån missilerna mot Damaskus flygplats sköts. När Israels ockupation inleddes 1967 fördrevs över 130.000 syrier. Trots att FN slagit fast att Golanhöjderna är en del av Syrien och ska återlämnas beslutade Israel 1981 att annektera området.
Det skulle dröja 38 år innan något annat land erkände annekteringen. Det var efter att Donald Trump inträtt i Vita huset som USA deklarerade att Golanhöjderna tillhör Israel. Bidenadministrationen står bakom beslutet.
De drygt 20.000 syrier som lever i ockuperat område utgör cirka hälften av invånarna. Med USA:s erkännande i ryggen beslutade regeringen Naftali Bennett i december 2021 att på fem år fördubbla antalet israeliska bosättare på Golanhöjderna. 7.300 bostäder ska byggas med målet att locka 23.000 nya bosättare.
Genomförandet av planerna underlättas om Syrien är fortsatt pressat av kriget och dess följder.
De återkommande bombningarna har kraftfullt fördömts av Syrien och dess allierade. Det skedde också efter flygplatsattacken. I västvärlden är det tyst. Det mest kritiska uttalandet från Sverige kom i maj 2013 när utrikesminister Carl Bildt skrev på Twitter att Israels attacker ”komplicerar situationen”.
Vad hade Sverige och övriga västländer sagt om det istället var Syrien som hade bombat en israelisk flygplats? Vi kan också jämföra med hur det låter när ryska trupper försöker annektera ett grannlands territorium och när Ryssland beskjuter civila mål.
Att bryta mot folkrätten är ett privilegium förbehållet en skara av väst utvalda länder. Wall Street Journal rapporterar den 16 juni, det vill säga sex dagar efter flygplatsangreppet, att många av Israels attacker i Syrien i hemlighet koordineras med USA. Därmed kan Israel lugnt fortsätta angripa flygplatser och hamnar och utvidga sitt territorium. Det är också det som den tidigare citerade flygplatsanställde i Damaskus befarar:
– Jag och mitt team överlevde attacken men landet är nu begränsat ur ett flygperspektiv, det finns inga garantier för att det inte kommer att hända igen.