Förra året uppgav hälften av alla svenskar att de har en prenumeration på en dagstidning och 66 procent av befolkningen tog del av nyheter från dagstidningar, varje dag. Nu kan Proletären visa att tre stora ägarsfärer tillsammans kontrollerar 98 procent av marknaden, sett till antal dagstidningsprenumerationer i Sverige.
Hur ser marknaden ut?
Förra året kunde Mediemyndigheten konstatera att Sverige, liksom övriga Europa, hade en ”påtaglig ägarkoncentration” när det kommer till dagstidningarna i landet.
Proletärens granskning visar att 100 av 110 dagstidningar, 91 procent, ägs av sju bolag – där den i särklass största aktören är Bonnier.
Ägarkoncentrationen är dock ännu större än så. Dessa sju bolag ingår i sin tur i olika koncerner, med partnerskap och korsägande sinsemellan.
Väger man samman ägande, inflytande och samarbeten utkristalliseras tre ägarsfärer:
- Bonnier och Gota Media, med en viss inverkan från den norska mediekoncernen Amedia.
- Schibsted, Stampen, Nya Wermlands Tindning (NWT) och VK-Media, samt norska Polaris.
- Norrköpings tidningars media (NTM), som också har samarbete med Schibstedägda Aftonbladet.
I december 2024 meddelade Bonnier och NWT sina avsikter om att ingå i ett växelägande i längre fram i tiden. Vilket indikerar att ägarkoncentrationen med stor sannolikhet kommer att växa ytterligare i framtiden.
De tre olika ägarsfärerna har till synes delat upp landet sinsemellan.

Bonnier/Gota Media har till exempel ett prenumerationsmonopol i följande län: Jönköping, Västmanland, Gävleborg och Blekinge. Och lägger man till län där Bonnier/Gota Media har en kontroll som överstiger 80 procent av prenumerationsmarknaden tillkommer även Dalarna, Jämtland, Örebro, Västernorrland, Kronoberg och Kalmar.
NMT har i sin tur monopol i Norrbotten, Östergötland samt Gotland. Och ett väldigt stark grepp om marknaden i Uppsala och Södermanland.
Schibsted/Stampen/NWT/VK-Media har i sin tur monopol i Halland och Värmland. Lägger man till länen där denna ägarsfär kontrollerar mer än 80 procent av alla prenumerationer går det också lägga till Västra Götaland och Västerbottens län.

Allt som allt kontrollerar Bonnier/Gota Media 52 procent av alla dagstidningsprenumerationer i landet. NTM kontrollerar 25 procent. Schibsted/Stampen/NWT/VK-Media kontrollerar 21 procent.
Sammantaget kontrollerar alltså de tre stora ägarsfärerna 98 procent av alla dagstidningsprenumerationer i landet.
Antal ägda tidningar per företag
”Våra verksamheter ska bidra till att stärka yttrande- och pressfriheten, till ett genomlyst, öppet och inkluderande samhälle där samhällsdebatt och kultur är tillgänglig för så många som möjligt.” – Bonniers årsrapport (2023)
Proletärens granskning visar att det finns 16 bolag som äger alla 110 dagstidningar i landet med en prenumerationsupplaga på mer än en procent i respektive län. Åtta av dessa bolag äger bara en enda tidning och ett bolag äger två.
Resterande sju bolag, Bonnier, Stampen, VK Media, NWT, NTM, Gota Media och Schibsted äger 100 av alla 110 dagstidningar – eller 90 procent av den totala marknaden.
Detta kan jämföras med siffror från 1978 då 113 olika publicister gav ut 130 olika tidningar, och då de sex största mediebolagen gav ut 21 tidningar, sammanlagt.
De största nyhetsmedierna
För att få en komplett översikt över bolagen som kontrollerar nyhetsmedia i Sverige har Proletären också granskat kvällstidningarna eftersom dessa generellt har en större spridning, både digitalt och i pappersformat.
Ser man till nettoräckvidd (digitalt och pappers) framgår att marknaden till stor del kontrolleras av två bolag – Bonnier och Schibsted. Resterande nyhetsbolag har inte tillräcklig spridning för att hamna på listan.
Baserar man marknadsandelen efter omsättning så kontrollerar de fyra största företagen – Bonnier, Schibsted, NTM och Stampen – hela 84 procent av marknaden, enligt siffror från 2022. Ett tydlig oligopol inom tidningsmarknaden.
85 procent av marknadens omsättning koncentrerades 2022 också till ägare i Norrköping, Oslo och Stockholm. Det kan jämföras med 2014 då 56 procent av omsättningen kunde hänföras till dessa städer.
Granskningen visar också att flera av bolagen har en mycket hög vinstmarginal, och gör stora vinster, desto högre upp i ägarpyramiden man kommer – trots bilden av en mediebransch i kris. Bonniers moderbolag Albert Bonnier AB har en vinstmarginal på 8,1 procent, samtidigt som dess tidningar fick totalt 247,8 miljoner kronor i mediestöd. Schibsted hade en vinstmarginal på 15,9 procent, vilket är mycket högt jämfört med många andra branscher.
Bolagen
Bonnier News Local
Bonnier News Local är en del av Albert Bonnier AB, som år 2023 omsatte 23 miljarder och gjorde en vinst på 1 miljard kronor, med en vinstmarginal på 8,1 procent.
- Största tidningarna: Expressen, Dagens Nyheter och Dagens Industri
- Mediestöd: 247,8 miljoner
- Omsättning: 1,6 miljarder (2023)
- Vinst: –44 miljoner (2023), samma år gjorde dock huvudbolaget Albert Bonnier AB en vinst på 1 miljard.
- Ägare: Bonnier (60 procent), Gota Media (20 procent) och Amedia (20 procent)
- VD: Anders Eriksson, som även sitter i styrelsen för Svensk Näringsliv
I Bonniers koncern ingår ytterligare cirka 175 bolag, bland annat:
- Adlibris
- Bookbeat
- SF Studios
- Stora Journalistpriset (varumärket)
- Breakit
- Dagens Medicin
- Dagens Media
- Illustrerad Vetenskap
- Populär Historia
- Amelia
- Damernas Värld
- Hälsoliv
- Ett 50-tal poddar
- TT (Tillsammans med Schibsted och NTM)
Bonnier äger också ett 20-tal fastigheter centrerat till Sveriges storstäder, samt i Baltikum och Polen, till ett värde på över 18 miljarder kronor.
Schibsted
Norges motsvarighet till Bonnierfamiljen.
- Största tidningar: Aftonbladet och Svenska Dagbladet
- Mediestöd: 4 miljoner
- Omsättning: 15 miljarder (NOK)
- Vinst: 17 miljarder (NOK)
- Vinstmarginal: 15,9 procent
- VD: Kristin Skogen Lund, med en lön på cirka 17 miljoner NOK
I Sverige äger Schibsted bland annat:
- TV4
- Blocket
- Compricer
- Prisjakt
- Tv.nu
- Lendo – som enligt Schibsted fick in ”rekordmånga” ansökningar under 2023.
- 10 procent i Viaplay Group.
- Omni
- Mindler
- TT (tillsammans med Bonnier och NTM)
- 30 procent i Stampen Media
Norrköpings Tidningars Media (NTM)
- Största tidningarna: Upsala Nya Tidning, Östgöta Correspondenten, Norrköpings tidningar
- Mediestöd: 95,2 miljoner (2025)
- Omsättning: 1,8 miljarder kronor (2023)
- Vinst: 80 miljoner (2023) – plus 1 miljard i ackumulerad vinst inom bolaget
- VD: Lina Hedenström
NTM äger bland annat:
- Öst Media – produktionsbolag som gör radioreklam till Rix FM, Star FM och Mix Megapol
- Fluid – Reklambyrå
- TT (tillsammans med Bonnier och Schibsted)
Stampen
- Ägare: Schibsted (70 procent), NWT (20 procent) och VK Media (10 procent).
- Största tidningarna: Göteborgs-Posten, Hallandsposten och Bohuslänningen
- Mediestöd: 70,2 miljoner (2025)
- Omsättning: 1,2 miljarder (2023)
- Vinst: –18,2 miljoner (2023), samt 188 miljoner i ackumulerad vinst inom bolaget. Samma år gjorde Stampens ägarbolag, PNV Media, en vinst på 11,2 miljoner kronor
- VD: Johan Hansson
Gota Media
- Största ägare: Bonnier (30 procent)
- Största tidningarna: Barometern, Blekinge läns tidning och Sydöstran
- Mediestöd: 67,7 miljoner (2025)
- Omsättning: 1,1 miljarder
- Vinst: –47 miljoner (2023), samt 561 miljoner i ackumulerad vinst inom bolaget, plus 396 miljoner i Gota Medias holdingbolag
- VD: Mats Erik Ehnbom
Nya Wermlands-tidningen media (NWT)
- Största ägaren från och med januari 2025: Bonnier (30 procent)
- Största tidningarna: Nya Wermlands Tidning, Nya Lidköpings-tidning, Kristinehamns-Posten
- Mediestöd: 56,3 miljoner (2025)
- Omsättning: 700 miljoner (2023)
- Vinst: 70 miljoner (2023), samt 2,7 miljarder i balanserad vinst inom bolaget.
- VD: Sture Robert Bergman
Västerbotten-Kuriren Media (VK Media)
- Största tidningarna: Västerbotten-Kuriren, Folkbladet och Västerbottningen
- Mediestöd: 24,2 miljoner (2025)
- Ägare: Stiftelsen VK Press (ett 50-tal ”frisinnade och liberala intressenter”, enligt egen beskrivning) – inga officiella redovisningar.
Så här gjorde Proletären sin granskning av dagstidningarna:
Proletären har baserat sina siffror på Mediemyndighetens statistik över antal prenumerationer per 100 hushåll för respektive län. För att få fram ägarkoncentrationen har vi exkluderat tidningar som inte har mer än en procent av alla prenumeration i fler än ett län.