Hoppa till huvudinnehåll

S och MP sviker tågvärdarna – förare sjukskriver sig i protest

Konflikten inom inom pendeltågstrafiken i Stockholm, där Socialdemokraterna och Miljöpartiet nu ställer upp på trafikbolaget MTR:s linje att ersätta tågvärdar med kameror, kan sluta med strejk. ”Risken är överhängande” säger ST-Pendelfackets ordförande Roger Delin.

Flera protester mot beslutet att ta bort tågvärdarna har anordnats i Stockholm. Bland annat på Sergels torg i april 2022.
Janne Bengtsson

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm kör över både tågförarna och sina egna vallöften och väljer att gå i trafikbolaget MTR:s ledband för att ersätta tågvärdarna ombord på pendeltågen med kameror.

Detta mot personalens protester. Redan från den 1 mars körs hälften av tågen utan tågvärdar, och i september avskaffas värdarna helt.

– Nu hoppas vi att det blir kaos; det här kommer inte att fungera, säger Seko Pendelklubbens nyvalda ordförande Susann Högye-Bäckman.

Susann Högye-Bäckman
Privat

Under onsdagen och torsdagen ställdes många tåg in sedan uppemot ett 50-tal pendeltågsförare valt att sjukskriva sig, eller att komma till jobbet och förklara att de inte ville köra tågen utan en tågvärd ombord.

– Många är stressade och oroliga och känner inte att de kan leva upp till de högt ställda kraven för att köra tågen på ett säkert sätt, säger tågföraren Moa Friman till Proletären.

Också fackförbundet ST har reagerat. Roger Delin, ordförande för ST-pendelklubben, utesluter inte vidare åtgärder.

– Vi gör allt för att det inte ska bli strejk. Men självklart är det sak som diskuteras bland våra medlemmar, säger Roger Delin till Mitt i Stockholm. Risken är överhängande skulle jag säga. Men innan vi gör det vill vi titta på andra möjligheter; att använda oss av Arbetsmiljölagen.

Moa Friman menar att frågan i hög grad är ett arbetsmiljöproblem.

– Folk mår inte bra. Det känns inte säkert, det är stora problem med ensambemanningen. Vi vill ha en tågvärd ombord. Då kan vi garantera säkerheten för oss själva och resenärerna. Det här är ett arbetsmiljöproblem.

Det är S och MP i Stockholm som nu gått på den gamla högermajoritetens och MTR:s linje, och beslutat att ersätta tågvärdarna med kameror. Det som Stockholmsregionens S-topp Jens Sjöström före valet betecknade som ett ”förödande beslut” och ett ”moderat haveri” är nu glömt. Och det Sekos ordförande och tillika medlemmen i socialdemokraternas partistyrelse Gabriella Lavecchia sade om att avskaffandet av tågvärdarna ”i en tid där hoten och våldet på tågen ökar dramatiskt är inget annat än ett stort hån mot våra medlemmar och alla resenärer”, blir nu socialdemokraternas egen politik.

– Det var väl vad man kunde förvänta sig. Jag är inte det minsta förvånad, haha.… Men vad jag förstått är de inte ense inom S om detta. Vad vi hör är att Jens Sjöström kört över sina partikamrater i trafiknämnden, säger Susann Högye-Bäckman till Proletären.

När tidningen Mitti vill ha en kommentar från socialdemokraterna i Stockhomsregionen vill S inte svara. Istället hänvisar partiet till Miljöpartiet som under den tidigare högerledda majoriteten i regionen traskade patrull efter MTR och landstingsrådet Kristofer Tamsons (M). Miljöpartiet var då med på beslutet att avskaffa tågvärdarna.

Efter valet bytte MP sida för att få sitta kvar vid den politiska makten, men nu visar trafiklandstingsrådet Anton Fendert (MP) att partiet lurade väljarna. Tvärtemot vad de anställda i pendeltågstrafiken hela tiden hävdat, menar Fendert att den utredning som gjorts av konsultfirman WSP visar att säkerheten på tågen kan garanteras.

En utredning som kritikerna starkt ifrågasätter.

– Det här är ingen ny utredning utan bara den gamla som är gjord av MTR och sedan granskad av en så kallad tredje part, menar Susann Högye-Bäckman. Det enda man har gjort är att man hyrt in ett företag som tittat på den tidigare utredningen; allt material i den kommer från MTR.

Bland annat menar kritikerna att konsultfirman inte har hämtat in synpunkter från lokförare och tågvärdar. Till exempel om hur lokförarna utan tågvärdar ensamma ska kunna klara att utrymma tågen om det sker en olycka eller brand och hur rullstolsburna, som behöver hjälp vid ombordstigningen, ska ges tillgänglighet till tågen.