Hoppa till huvudinnehåll

SL:s vd var tidigare chef på MTR – nu slipper bolaget böter för pendelkaos

Stockholms Lokaltrafik (SL) låter trafikbolaget MTR slippa böter för kaoset i pendeltågstrafiken de senaste månaderna. SL:s vd David Lagneholm är tidigare hög chef hos MTR.

För att rädda MTR har SL och trafikförvaltningen skrivit ned beställningen från trafikbolaget till att omfatta bara 90 procent av uppdraget.
Ellinor Hall

MTR får behålla mångmiljonbelopp som bolaget annars, enligt det avtal som finns mellan MTR och SL, skulle ha tvingats betala i böter för pendeltågskaoset de senaste månaderna. Istället får Stockholms skattebetalare lägga ut pengarna.

För att rädda MTR har SL och trafikförvaltningen skrivit ned beställningen från trafikbolaget till att omfatta bara 90 procent av uppdraget. SL har anpassat sin beställning av trafiken till vad MTR anser sig kunna klara av, inte till de normala 100 procent av uppdraget som borde vara normen.

– 90 procent är en lagd beställning från trafikförvaltningen. Där har man sett att det är en nivå som operatören bör kunna upprätthålla, säger det miljöpartistiska borgarrådet Anton Fendert, ansvarig för kollektivtrafiken i Region Stockholm, till Sörmlands Nyheter.

Men MTR har inte klarat av att leverera ens 90 procent av det bolaget åtagit sig: i mars levererade bolaget 62 procent av den beställda trafiken.

Böter är det enda sättet SL och trafikförvaltningen har för att sätta press på MTR att leverera det bolaget åtagit sig att göra. Nu lägger SL ned det vapnet.

Proletären har flera gånger rapporterat om korruptionen inom SL och om SL:s och trafikförvaltningens nära kontakter med MTR. SL:s vd och trafikförvaltningens chef David Lagneholm kom till förvaltningen i Stockholm 2020 – direkt från sju år på en chefspost i MTR. Under Lagneholms tid på MTR säkrade bolaget 2015 kontraktet om att driva bland annat pendeltågstrafiken i Stockholm.

Exakt hur mycket SL och Stockholms skattebetalare förlorar på att MTR slipper betala böter för kontraktsbrotten, är inte klarlagt. Men bara för mars uppgick bötesbeloppet till 45,2 miljoner kronor – vilket närmast är en struntsumma i förhållande till de böter som MTR skulle tvingats betala för pendeltågskaoset i april och maj.

Anton Fendert som tillsammans med socialdemokraternas starke man Jens Sjöström ligger bakom sveket om ensambemanningen ombord på pendeltågen, har också gått med på att efterskänka redan ”intjänade” böter. Beslutet att låta MTR slippa viten fattades den 16 april och gäller retroaktivt för hela april.

– Trafikförvaltningen har gjort den avvägningen. Pendeltågstrafiken är i en förtroendekris. Det viktigaste är att vi skapar ett system där resenärerna har tillförlitlighet, så att det som står i tidtabellen också är de tåg som går, säger Fendert till Södermanlands Nyheter. Vi ser att viten inte alltid är den mest framgångsrika vägen.