Hoppa till huvudinnehåll

Stor lokförarstrejk i Tyskland

I tre dagar står så gott som all tågtrafik i Tyskland stilla. Lokförarna strejkar för högre löner och sänkt arbetstid.

De allra flesta av tågen i Tyskland står stilla i tre dygn.
Public Domain

Deutsche Bahn har hittills vägrat gå med på att sänka de skiftarbetande lokförarnas arbetstid från 38 till 35 timmar i veckan med bibehållen lön. Resultatet? Nästan all tågtrafik i Tyskland står stilla.

Natten till onsdag tog fackförbundet GDL ut sina medlemmar i en tre dygn lång strejk efter att arbetsgivarsidan inte kommit deras krav till mötes – och efter att statliga Deutsche Bahn försökt stoppa strejken i en arbetsdomstol. Men domstolen i Frankfurt gav grönt ljus till strejken.

80 procent av långdistansavgångarna är inställda. Också regionala och lokala S-bantåg står stilla, och bara en minimiservice upprätthålls.

Strejken påverkar även svensk godstrafik. Green Cargo har stoppat alla sina tåg söderut ner på kontinenten på grund av strejken i Tyskland.

Lokförarfacket GDL har också utlyst strejk mot godsföretaget RTB Cargo, som vägrat skriva kollektivavtal med facket.

De andra motparterna – DB, Transdev och Citybahn Chemnitz – har kollektivavtal. Men förhandlingarna om ett nytt avtal har pågått i månader utan att parterna mötts.

DB säger att de erbjudit en elvaprocentig löneökning, som facket ratat. Lokförarna å sin sida säger att DB inte presenterat några siffror i sitt ”erbjudande”, och kräver rejäla löneökningar och en engångssumma på 3.000 euro (cirka 33.600 kronor) för att kompensera för den höga inflationen.

Men framför allt gäller striden att de skiftarbetande ska kunna gå ner i arbetstid från 38 till 35 timmar i veckan, vilket Deutsche Bahn och de andra bolagen vägrat.

Facket pekar på lyckade förhandlingar med två andra motparter, Netinera Group och Go-Ahead Group, som tillsammans representerar åtta tågbolag. De har nyligen skrivit avtal om löneökningar på 420 euro i två steg, en engångssumma på 3.000 euro – och gradvis sänkt arbetstid från 38 till 35 timmar i veckan.

Fram till att DB, Transdev och Citybahn Chemnitz går med på ett liknande avtal tyder det mesta på att många fler tågavgångar i Tyskland kommer att få ställas in på grund av strejk i början på det nya året.