Hoppa till huvudinnehåll

"Stycka inte upp Göteborgs Spårvägar"

Anställda vid Göteborgs Spårvägar protesterar mot planerna på att splittra verksamheten.

Victor Mårtensson och Daniel Holst uppmanar sina arbetskamrater och allmänheterna att protestera mot planerna på att stycka upp Göteborgs Spårvägar.
William Wismeier

I veckan ska Göteborgs kommunfullmäktige besluta om en avsiktsförklaring för att sälja 15 procent av  Göteborgs Spårvägar till regionen. Det innebär att verksamheten splittras upp och öppnar upp för framtida privatiseringar.

– Vi accepterar inte förslaget och kommer protestera. Vi vill behålla kontrollen över spårvägen i staden, säger Daniel Holst, spårtekniker och Victor Mårtensson, spårvagnselektriker.

Daniel Holst och Victor Mårtensson har tillsammans med Daniel Tano skrivit en debattartikel som skickats till flera tidningar och publiceras på annan plats i detta nummer av Proletären. De är alla tre fackliga ombud för Kommunal som på den 22 februari kl 14.30 anordnar ett protestmöte utanför kommunfullmäktige. Mötet arrangeras tillsammans med Vision och de välkomnar allmänheten att delta i protesten. Planen är att sprida debattartikeln till politikerna inför beslutet.

– Som facklig organisation har vi inte på något sätt blivit informerade eller fått vara med och diskutera förslaget trots att vi är över 1400 anställda som berörs av det, säger Daniel Holst.

Förslaget är en överenskommelse mellan kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) och regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M). Förslaget innebär att bussverksamheten och trafikantservicen kommer styckas av från bolaget Göteborgs Spårvägar och få en separat ledning och administration.

– Om GS Buss och Trafikantservice avskiljs från Göteborgs Spårvägar hotas arbetstillfällen och vi förlorar möjligheten till samordning och samarbete inom kollektivtrafiken i Göteborg, säger Victor Mårtensson.

Förslaget har skapat oro bland våra arbetskamrater.

Att splittra upp verksamheten har ofta tidigare varit ett första steg mot att konkurrensutsätta och privatisera.

– Privatiseringar leder inte till något bättre utan bara en press på arbetare för att företagen ska kunna konkurrera om att vinna avtalen, säger Daniel Holst.

Konkurrensutsättningen är redan ett faktum inom busstrafiken i Göteborg, där Göteborgs Spårvägar nu bara ansvarar för ett fåtal linjer. Detta har inneburit sämre arbetssituation för bussförarna med mer stressade scheman och en sämre samordning med spårvagnstrafiken för att kunna dirigera om och avlasta vid olyckor eller reparationer.

Avtalsförklaringen innebär att Västtrafik upphandlar spårvagnstrafiken av Göteborgs Spårvägar till 2034, men kan sägas upp på två år.

– Förslaget har skapat oro bland våra arbetskamrater, som får höra talas om det först nu och när förslaget är så luddigt formulerat. Men folk börjar förstå vad det handlar om och blir upprörda, säger Victor Mårtensson.