Krönika: Tack för spartipsen, Lena!
Poseidons vd, Lena Molund Tunborn, berättar i hyresbolagets egen tidning om hur tuff hösten varit och ger spartips till hyresgästerna. Detta efter hennes eget mygel och lagom till att bolaget planerar att chockhöja hyran.
Tidningen ”I våra kvarter” damp ner i brevlådan. Det är en intressant och välskriven liten tidning om allt som händer hos min hyresvärd, Poseidon, i Göteborg.
Det är såklart fokus på det positiva. Vem vill läsa om tråkigheter som mögel och chockhöjda hyror?
Jag öppnar tidningen. Det första som möter mig är en vackert leende blond kvinna.
Hon heter Lena. Hon är Poseidons vd. Lena är smart, vacker och framgångsrik. Det märker man.
Hon har skrivit en bra text som jag kan relatera till.
”Den här hösten har känts tuff på många plan.”
”Många vrider och vänder på varenda krona.”
Så är det. Tre av tio hyresgäster lever under fattigdomsgränsen.
Lena kanske inte har det lika tufft, men nog känns väl inflationen även för den som tjänar 108.200 kronor i månaden?
Lena är inte bara smart, vacker och framgångsrik, hon är också omtänksam.
På sidorna 18 och 22 kan jag som hyresgäst ta del av spartips, skriver hon. ”Kanske hittar du nya sätt att få pengarna att räcka lite längre?”
Det var snällt. Det kan ju behövas nu. Lena vill nämligen höja vår hyra med sju procent.
Men bli inte arg på Lena. Lena har inget val.
”Även vi på Poseidon måste gräva djupt i plånboken.”
Det är alltså tuffa tider även för Poseidon. Och då är det tur att bolaget leds av en smart, vacker och framgångsrik kvinna.
”Personligen blir jag som vd tävlingsinriktad, och inte uppgiven, av att vi som hyresvärd måste vara mer lösningsorienterade när det ekonomiska läget är tufft.”
Som när Lena anlitade sin kompis Mia till att föreläsa för bolagets chefer. Hon flögs in från Stockholm och föreläste sedan för bara 40.000 kronor i timmen. Rena klippet.
Expressen skrev nyligen en dum artikel om Lena. Lena följde inte de krångliga upphandlingsreglerna som gäller om man ska anlita konsulter för över en miljon kronor.
Oroa dig inte Lena. Vi hyresgäster vet att människor kan göra fel ibland. Även smarta, vackra och framgångsrika människor som du.
Och tack för spartipsen. Vem visste att spara pengar kunde vara så kul?