Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Annonskampanj väcker uppmärksamhet: ”Vi är alla rädda för USA"


”Bomba inte Nordkorea”. Det budskapet, i röd text på en vit helsida, har läsare mötts av i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Fokus under veckan. Bakom annonsen står Wetterling Gallery som hoppas på att kombinera ett politiskt budskap med att skapa uppmärksamhet kring galleriet.

– Vi vill att man hajar till. Och så tycker jag ju det, att USA inte ska bomba Nordkorea, säger grundaren av galleriet, Björn Wetterling, till Proletären.

Budskapet, att inte bomba ett land, är uppenbarligen kontroversiellt. När Wetterling Gallery vann en annonstävling 2003 med budskapet ”Bomba inte Irak” stoppades annonsen av Aftonbladet. Björn Wetterling avråddes av sin omgivning från att skicka in annonsen till andra tidningar på grund av eventuella reaktioner från USA:s ambassad, och den förblev opublicerad.

– Därför tänkte jag, nu jävlar. Nu ska jag inte fråga någon.

I tidningen Resumé beskriver formgivaren till annonsen, Jonas Frank, budskapet som kontroversiellt och att det krävs ”starka publicister” för att ta ett beslut om en publicering av en annons med ett sådant budskap. Att ett budskap om att inte bomba ett annat land beskrivs som kontroversiellt tror Björn Wetterling beror på rädslan för att gå emot USA.

– Vi är alla rädda för USA. Men nu säger ju till och med Calle Bildt att Trump är lite speciell.

Galleriet har tidigare publicerat annonser mot Sverigedemokraterna och Björn Wetterling tror inte det är sista gången galleriet tar politisk ställning.

– Men det beror ju på vilken fråga det gäller.