Bryr sig inte kapitalisterna om miljön?

Publicerad 30 september 2015

Volkswagens medvetna fusk med utsläppsnivåer har upprört många och rört om på bilmarknaden. Men fusket beror inte på kapitalisters eller ingenjörers dåliga moral. Det är inbyggt i det kapitalistiska systemet.

Bilder
  • Volkswagen Jetta är en av de skandalinblandade bilmodellerna.
Fakta och bakgrund
Volkswagen och miljöskandalen

• De skandalinblandade bilarna är Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat, samt Audi A3 tillverkade mellan 2009 och 2015.
• Bilarna är utrustade med fyrcylindriga 2,0-liters dieselmotorer. Moderna motorer innehåller datorer som hjälper till att reglera tillförsel av bränsle, beroende på faktorer som lufttryck, temperatur och hur mycket föraren trampar på gasen.
• Volkswagen installerade programvara som kunde känna av om bilen befann sig i testmiljö, på ett laboratorium. När bilarna sedan körs i verklig miljö, stängs programvaran av.
• Volkswagen Group äger förutom bilmärket Volkswagen även Audi, Automobili Lamborghini, Bentley Motors, Bugatti Automobiles, Porsche, Ducati, MAN, Scania, SEAT och Skoda.
• Volkswagen Group ägs och kontolleras främst av Porsche Automobile Holding, men också av tyska staten och av Qatarbaserade riskkapitalfonder.
• Toyota (Japan) är världens största bilföretag sett till försäljning, följt av Volkswagen, Daimler (Tyskland), BMW (Tyskland) och Honda (Japan). Sett till omsättning placerar sig Volkswagen etta, följt av Toyota, General Motors (USA) och Ford (USA), enligt Forbes och Bloomberg.

LÄS ÄVEN: Volkswagens fusk är mer regel än undantag

I den hårda konkurrensen mellan de multinationella bolagen i bilbranschen är Volkswagen varken de enda, de första, eller de sista som tar till fusk för att vinna fördelar. Att bilföretag fuskar med testresultaten har varit känt länge och miljöorganisationen ICCT som avslöjade fusket presenterade siffrorna redan för ett och ett halvt år sedan.

Varje aktiebolags uppgift är att maximera vinsterna och vinna fördelar gentemot andra konkurrerande bolag. Bland de stora bolagen är konkurrensen stenhård, och i takt med krisande ekonomi skärps konkurrensen ytterligare.

Trots den krisande ekonomin gjorde Volkswagen förra året en vinst på 102 miljarder kronor. I en marknadsekonomi är det inte tillräckligt att gå med vinst. För om högre vinster finns någon annanstans, flyttar ägarna sina investeringar dit istället.

Volkswagen har satsat hårt på den US-amerikanska marknaden. USA-baserade General Motors och Ford lär därför vara nöjda med de senaste veckornas skandal. Kanske finns det både politiska och ekonomiska intressen bakom avslöjandet i ett läge av hårdnande konkurrens inte bara mellan bilföretag utan också de ledande imperialistiska länderna.

Idag finns det knappast något multinationellt bolag som inte varit inblandat i skandaler, där brott eller fusk mörkats för att säkra vinsterna. Ibland sker det på lägre nivå och är mindre allvarligt. Ibland är det grova brott där människors liv offrats för profit.

Att med lagar och regler försöka tvinga kapitalisterna att följa miljölagar och förordningar går bara till en viss gräns. Visst behövs reglerna, men konkurrensen kommer tvinga kapitalisterna att tänja, och till sist bryta, dem.

Det handlar inte om kapitalisternas moral eller bristande miljömedvetande, utan om hur det kapitalistiska systemet fungerar.