150 bilar i taxiprotest: ”Regeringens stöd gagnar bara storföretagen”
Taxiförare och -åkare fortsätter att protestera mot höga stationsavgifter och bristande statligt stöd.
Taxibranschen är i kris. Kunderna uteblir och tusentals förare och åkare hotas av konkurs. Livsverk är på väg att gå i kras.
– De stödpaket som regeringen kommit med har ingen relevans för taxibranschen, säger Golam Zilaei från Taxi Göteborg. Det regeringen gör gagnar storföretagen och industrin, men inte oss. Det gäller hela taxibranschen, åkare med flera bilar och förare som kör i sin egen bil. Vi har förlorat 95 procent av våra inkomster.
Golam Zilaei har kört taxi i 30 år och byggt upp en rörelse som idag har 20 bilar. På onsdagsförmiddagen deltog han i den protest som Nätverket tillsammans för taxinäringen och Transportörföreningen (TAF) inom den stockholmska taxijätten Cabonline arrangerade.
150 bilar defilerade genom Stockholm. Bilar från Taxi Kurir, Sverigetaxi och Top Cab inom Cabonline, samt bilar från Malmö, Gotland och Göteborg. Färden gick över Mynttorget i närheten av riksdagshuset där arrangörerna ville lämna över sina krav till riksdagsmännen.
Två partier kom: Vänsterpartiet och Centern.
Taxiförarna lämnade över krav om ekonomiskt stöd direkt in i åkerierna utan återbetalningskrav och utan mellanhänder som beställningscentraler. Detta eftersom en stor del av verksamheten baseras på samhällsviktiga körningar som skol- och färdtjänst samt resor inom omsorgen. Vidare vill taxibranschen att regeringen gör det lättare för förare och åkare att få banklån.
– Annars kommer en stor del av dagens åkerier inte finnas i augusti, då skol- och omsorgsresor tar fart igen.
Det tredje kravet är befrielse från trängselskatter, som drabbar åkerierna extra hårt just nu.
I Stockholm protesterar taxiförarna och -åkerierna anslutna till Cabonline sedan en tid mot bolagets vägran att ta bort den så kallade stationsavgiften på 12.500 kronor i månaden. TAF vill också ha kortare uppsägningstider för de åkerier som är i akut kris och att åkerierna ska kunna pausa verksamheten för en eller flera bilar utan att avtalen sägs upp.
Cabonline har avvisat alla förslag – bolaget fortsätter att kräva pengar av förare som knappt har inkomster nog att betala hyra och mat.
– Och nu ska Cabonline ha en stämma där man rekommenderar att arvodet till styrelsen höjs, konstaterar TAF:s Timo Stamblewski.
Proletären kunde nyligen berätta att Cabonlines vd Peter Viinapuu har en lön på minst 2,5 miljoner om året.
Protesterna kommer att fortsätta.
– Det är arbete i olika faser, säger Golam Zilaei. Först det här och sedan fler demonstrationer i olika städer. Det kommer att bli omfattande protester.