Hoppa till huvudinnehåll

21 fackklubbar i upprop mot Sekotoppen: Avgå!

Ta ansvaret för ert odemokratiska agerande och det usla avtalet. Avgå! Den uppmaningen riktar ett 20-tal Sekofackklubbar inom den spårbundna trafiken till fackets ledning.

– Att de som är ansvariga för detta ska avgå är ett självklart krav i det här läget, säger Joakim Karlsson från Seko klubb 114, en av de klubbar som skrivit på uppropet mot Sekotoppen.
Seko/privat/skärmdump

Missnöjet med förbundsledningen i Seko är stort. Arbetarna inom den spårbundna trafiken är förbannade. Ett upprop från Sekos klubb 106, SJ:s lokförare i Stockholm-Hagalund, har fått stor spridning och stort stöd i förbundet: ett 20-tal fackklubbar har skrivit på.

Bland dem klubb 114, som organiserar arbetarna i Borlänge, Falun och Gävle. Joakim Karlsson är tågvärd och medlem i klubben.

– Att de som är ansvariga för detta ska avgå är ett självklart krav i det här läget, säger han. Har man åsidosatt demokratin i förbundet så pass mycket som ledningen gjort, så är det ett fullt rimligt krav, konstaterar Joakim Karlsson.

Han räknar dock inte med att förbundsledningen kommer att svara på kritiken:

– De kommer att svara som de gjort under hela den här processen; med absolut tystnad. Kraven i avtalsrörelsen kom ju från golvet, men själva förhandlingarna har vi ju hållits helt utanför. Ingen frågade oss om hur man skulle gå vidare. Förbundsledningen fattade själv besluten att först skjuta upp strejken och sedan acceptera ingenting, säger Joakim Karlsson till Proletären.

– De kommer att svara med tystnad… eller med krav om rättning i ledet.

Seko lade först ett strejkvarsel till torsdagen den 11 maj. Varslet sköts upp till den 15 maj. Och samma dag meddelade Sekos avtalsdelegation att den skrivit på ett avtal med Almega Tåg. Avtalet gav inget av det arbetarsidan krävt. Bland annat hade det viktiga kravet om att avskaffa ensambemanningen på tågen helt skjutits i sank av förbundsledningen.

Proletären kunde avslöja att två ombudsmän från den spårbundna trafiken, kritiska mot avtalet, hade ersatts i förhandlingarna av förbundsbasen och medlemmen i socialdemokraternas partistyrelse Gabriella Lavecchia och avtalssekreteraren Ulrika Nilsson, mer böjliga för arbetsgivarens krav.

I det uttalande som nu cirkulerar bland fackklubbarna inom Seko, gör lokförarna i Stockholm-Hagalund klart att de vill ”återta kontrollen över vårt eget fackförbund och inte ge verklighetsfrånvända företrädare i förbundsstyrelsen frikort. Det är vi medlemmar och förtroendevalda som är Seko och vi accepterar inte att våra krav samt den demokratiska process som lett fram till desamma nonchaleras av förbundsstyrelsen”.

Uttalandet från lokförarna i Stockholm fortsätter: ”Agerandet från de ansvariga i förbundsstyrelsen har allvarligt skadat vår fackförening och våra framtida möjligheter för att flytta fram positionerna. Det finns inte längre några förutsättningar för fortsatt förtroende för de ansvariga. Vi kräver att förbundsstyrelsen tar sitt ansvar. Vi kräver de ansvarigas avgång.”

Missnöjet är inte enbart koncentrerat till lokförarna i Stockholm. Missnöjet sjuder inom Sekoklubbarna i spårtrafiken i hela landet. Joakim Karlsson konstaterar att diskussioner om att lämna facket är vanliga.

– Ja, folk är ju förbannade över att förbundsledningen bara kunde avsätta folk som sitter och förhandlar och som inte är tillräckligt fogliga. Många är förvånade att det kan gå till på det sättet. Jag har hört snacket om att lämna facket, både här och på andra håll. Det finns ett otroligt missnöje… det finns folk som pratar om att bilda nya fackföreningar, typ Hamnarbetarförbundet.

I grunden ingen bra idé, menar Joakim Karlsson.

– Just nu har vi inget annat än det fackförbund vi har. Det är där vi ska sätta press underifrån; anledningen att LO-topparna kan bete sig så här är ju att det är för lite tryck underifrån. Så kraven på ledningens avgång måste kompletteras med att vi tar kampen på arbetsplatserna. Annars blir vi bara överkörda igen av en ledning som bara är intresserade av sina egna karriärer, och inte av medlemmarnas krav.

Följande fackklubbar har skrivit på kraven om förbundsledningen avgång: Medlemmarna & styrelsen för Seko Lokförarna SJ Stockholm & Hagalund, Seko Klubb VY tåg Värmland, Seko Klubb Facility Management (FM) Stockholm, samt Seko Lok Pendeln.

Vidare underskrifter har kommit från styrelserna i följande fackklubbar:

Seko Pendelklubben (Stockholm), Seko Lokalbaneklubben, Seko Klubb Pågatåg, Seko Klubb Östgötapendeln, Seko Klubb MTR Mälartåg, Seko Klubb Tågab, Seko Klubb Öresundståg, Seko Klubb Mälartåg, Seko Klubb SJ Trafik Stockholm & Hagalund, Seko Klubb 124 (Stockholm), Seko Klubb Trafik Västernorrland, Seko Klubb 114 (Borlänge, Falun, Gävle), Seko Klubb Tunnelbanan, Seko Klubb Trafik Jämtland, Seko Klubb 108 Arlanda Express, Seko Klubb 139 Roslagsbanan samt
Seko Klubb 101 Gävle Vy Tåg.