Hoppa till huvudinnehåll

Avtal ger ytterligare försämrade villkor för taxiförare

Det gällande färdtjänstavtalet mellan taxijätten Cabonline och Stockholms läns landsting försämrar villkoren för taxiförarna och ger bolaget högre vinster.

Färdtjänstavtalet mellan Region Stockholm och Cabonline innehåller flera delar som missgynnar förarna – och andra delar följs överhuvudtaget inte.
Janne Bengtsson

De arbetsrättsliga delarna i färdtjänstavtalet mellan Region Stockholm och Cabonline följs inte. Och andra delar av det gynnar klart bolaget på förarnas bekostnad. Proletären har tagit del av avtalet där det framgår att det är förarna och åkarna som får betala Cabonlines vinster.

I avtalet stadgas bland annat nivåerna i kollektivavtalet. Den lägsta månadslönen är 23.824 kronor i månaden, och OB-ersättningen 26,45 kronor i timmen. Föraren kan också jobba mot en fast procent (35,5 mot tidigare 37 procent) på det inkörda nettobeloppet. Lägsta lönen ska då vara 20.423 kronor.

– Det finns ingen som kör för kollektivavtalslöner. I verkligheten jobbar en förare kanske 10-11 timmar per pass. Ingen kör åtta timmar. Kör jag in 1.500 eller kanske 2.000 kronor per pass och får 35,5 procent av det jag kört in, så blir det inga drygt 20.000, utan mer i höjd med 15.000 kronor, säger en förare Proletären talat med.

Men förarna och åkarna pungslås också i andra delar av avtalet, som innehåller flera incitamentsbaserade skrivningar. Region Stockholm, styrd av en miljöpartistödd borgerlig majoritet under ledning av Iréne Svenonius (M), ger bonus om ”kundnöjdheten” för bland annat tidspassning når en viss nivå.

Regionen tar också in viten för olika typer av förseelser. Exempelvis om föraren inte har sin legitimation väl synlig eller inte bär en komplett uniform.

– Bolaget tar in bonusarna men åkarna och förarna får betala vitena själva, säger Transportörföreningens Timo Stamblewski till Proletären.

Beställaren (Region Stockholm) betalar varje månad ut en ersättning på 0,3 procent av det totala avtalet på cirka en miljard kronor, för olika situationer som kan inträffa under en färdtjänstkörning. Om en passagerare inte kan hålla tätt eller mår illa måste bilen saneras.

– Det får föraren göra på sin egen arbetstid och för sina egna pengar. Men det är bolaget som tar in ersättningen från landstinget när något fungerat bra.

Proletären har tidigare berättat hur Cabonline behandlat sina förare under coronakrisen. Trots att körningarna nästan helt uteblivit har bolaget krävt in samma avgifter som tidigare, avslutat avtal i förtid och skickat kronofogden på förare som hamnat i ekonomiska problem.

Färdtjänstkörningar står för en väsentlig del av taxibolagens och förarnas inkomster. Berättigade till färdtjänst är, som det förklaras i avtalet, ”personer som på grund av funktionsnedsättning, som inte endast är tillfällig, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel”.

Cabonline är Nordens största taxibolag med runt 7.000 bilar. Det ägs av det Floridabaserade riskkapitalbolaget H.I.G. Capitals.

Det var i början av förra året som Cabonlines vd:ar Peter Viinapuu och Magnus Klintbäck skrev på avtalet med trafiknämnden inom Stockholms läns landsting (nu Region Stockholm). Avtalet gäller för Cabonlines båda taxibolag Sverigetaxi och Taxi Kurir, och löper till den 31 mars 2022.