Ledarstick: Befria järnvägen från marknaden
Den svenska järnvägen är ett sönderprivatiserat och underfinansierat haveri.
Efter julhelgen kom snön och med den det lika självklara tågstrulet. Helt lätt var det inte att resa hem om man firat på annan ort. När årets första stora tågstrul var ett faktum, på grund av isbildningar på ledningar i Laxå, började SJ och Trafikverket skylla på varandra. Medan resenären lämnades frustrerad på perrongen eller fast på ett tåg.
Den svenska järnvägen är ett sönderprivatiserat och underfinansierat haveri. Ett haveri som drabbar både resenärer och anställda vid tågbolagen. Avregleringen sätter press på arbetsmiljö och arbetsvillkor. Samtidigt som underhållet är underfinansierat sedan decennier tillbaka, vilket skapat en enorm underhållsskuld.
Den befintliga järnvägen behöver dessutom inte bara rustas upp utan också byggas ut för att möta de behov av resande som finns. Det behövs en utbyggd kollektivtrafik som knyter samman hela landet – men ska de nödvändiga satsningarna komma arbetare och vanligt folk till del måste järnvägen befrias från marknaden.