Gigtjänst läggs ned – inte lönsamt nog
Matbudsföretaget Bolt Food lägger ned sin verksamhet i Sverige. Enligt dem själva beror det inte på den nya plattformsdirektivet från EU eller Arbetsmiljöverkets hot om vite.
Bolt Food, som erbjuder matleverans och konkurrerar med bland annat Foodora och Wolt, upphör i Sverige. Verksamheten är inte lönsam nog, menar företaget. Bolt Food är ett företag inom den så kallade gigekonomin.
Typiskt för företag inom gigekonomin är att de inte betraktar sig som arbetsgivare och därmed inte tar arbetsgivaransvar. Men Arbetsmiljöverket gör en annan bedömning och har därför krävt 200.000 kronor i vite från Wolt samt från Bolt Food om de inte tar arbetsgivaransvar i arbetsmiljöarbetet.
Samtidigt har EU beslutat om plattformsdirektivet, vilket kan leda till att arbetare som arbetar inom gigekonomin i EU ska klassas som anställda. Men enligt Bolt har nedläggningen inte med EU-direktivet eller vitet att göra.
– Att uppnå långsiktig lönsamhet är målet för Bolt. För att nå dit behöver vi ibland ta tuffa beslut, och att Bolt Food upphör i Sverige är ett sådant. Kostnaden som krävs för att skala upp vår affär till en nivå där vi når en gynnsam affär är väldigt hög. Då väljer vi att dra oss ur. Det är ett helt affärsmässigt beslut som inte påverkats av de nya EU-direktiven kring plattformsbolag, eller ärendet med Arbetsmiljöverket, säger Bolts presskontakt Jens Öhgren i ett mejl till Transportarbetaren.
Avvecklandet av Bolt Food kommer leda till att många anställda förlorar sin försörjning. Enligt ett mejl som hemsidan Breakit tagit del av förväntas cykelbuden lämna tillbaka sina arbetsväskor i perfekt skick för att få tillbaka sin deposition – inom gigekonomin behöver de anställda själva stå för arbetsredskapen.
“Var medveten om att du bara kommer att få tillbaka din deposition om väskan är i utmärkt skick, vilket betyder att den är ren och utan några defekter. Notera att vi bara betalar tillbaka depositionen till den ursprungliga och registrerade köparen av den specifika väskan” står det i mejlet.
Bolt kommer dock fortsätta med sin taxiverksamhet och elsparkcyklar. Bolts presskontakt Jens Öhgren säger till Transportarbetaren att matbuden som förlorar jobbet kommer få rabatt på taxiförarlegitimation om de vill fortsätta arbeta inom företaget.