Tågvärdar i protest – vägrar ersättas av kameror
Stockholms lokaltrafik ska ersätta tågvärdarna på pendeltågen med kameror. Ett livsfarligt beslut, anser arbetarna inom pendeltrafiken.
Ett 70-tal anställda inom pendeltrafiken i Stockholm demonstrerade på tisdagen mot beslutet att ersätta tågvärdarna på pendeltågen med kameror.
– Om tågvärdarna ersätts av kameror försämrar det tryggheten och säkerheten ombord på pendeltågen. Det kan vi inte acceptera, säger Rainer Andersson, ordförande för pendelklubben i Stockholm och en av de som demonstrerade utanför SL:s huvudkontor på Kungsholmen.
Det var i mitten av juni som trafiknämnden i Stockholm fattade beslutet att ersätta tågvärdarna med kameror. Nämnden leds av moderaten Kristoffer Tamsons, också ordförande för SL, med Miljöpartiets Tomas Eriksson och Jens Sjöström (S) som förste respektive andre vice ordförande. Enligt Kristoffer Tamsons sparar regionen uppemot 150 miljoner om året på kameror istället för tågvärdar.
Pendeltrafiken i Stockholm drivs sedan december 2016 av brittiska MTR Corporation UK, i sin tur ett dotterbolag till MTR Corporation, baserat i Hongkong. Pendeltrafiken, som servar över 400.000 stockholmare varje dag, är en förlustverksamhet för MTR, det finns beräkningar på en förlust på 1 miljard kronor sedan 2016.
Förslaget att ersätta tågvärdarna med kameror har arbetats fram av trafikförvaltningen och MTR gemensamt. Chef för trafikförvaltningen i Stockholm är David Lagneholm. Han kom till förvaltningen i maj förra året direkt från sju år som hög chef inom – MTR.
– Jag frågade vems initiativet var, MTR:s eller trafikförvaltningens och fick svaret att det var ett gemensamt intresse. Det bevisar inget, men det stinker otroligt mycket om det. Vi som jobbar är överens om att MTR har varit med om att ta fram förslaget för att det ligger i deras ekonomiska intresse, säger Rainer Andersson till Proletären.
– Det här är en skapelse av MTR för att bättra på företagets ekonomi. Det handlar inte om ökad trygghet och säkerhet ombord på tågen. Det handlar om krass ekonomi.
Skarpa protester mot beslutet har tidigare kommit också från Seko-fackets nya ordförande Gabriella Lavecchia.
Det var tåg- och stationsvärdar, pendeltågsförare, kundservicevärdar och städare som samlades utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan på Kungsholmen för att uttrycka sitt missnöje.
Rainer Andersson jobbar själv som tågvärd.
– Det här är ett farligt förslag. En ensam lokförare som ska ta hand om upp emot 1.500 resenärer i alla situationer som kan inträffa, det fungerar ju inte. Det är en fara för säkerheten. Tågvärdarna ombord är ju där för att kunna hjälpa till om det händer något, till exempel om föraren blir utslagen av någon anledning.
– Vi går säkerhetskurser varje år där vi tränas i vad vi ska göra. Vi ska larma, få iväg nödsamtal, kortsluta spåret bredvid så att det går att genomföra en evakuering utan att någon blir påkörd av ett mötande tåg. Det kan inte en kamera göra. Det är en moralisk fråga, och det handlar om resenärernas säkerhet, säger Rainer Andersson.