Hoppa till huvudinnehåll

Facklig strejk på Göteborgs Spårvägar

Samtidigt som Kommunals kongress pågår i Stockholm har förtroendevalda på Göteborgs Spårvägar gått ut i facklig strejk mot toppstyrningen inom Kommunal.

Daniel Tano och André Elgueta är två av de förtroendevalda på Göteborgs Spårvägar som gått ut i facklig strejk.
Marcus Jönsson

Igår klockan 13 inleddes Kommunals kongress på Älvsjömässan i Stockholm. Samtidigt gick förtroendevalda på trafiksidan på Göteborgs Spårvägar ut i facklig strejk, och idag klockan 13 gjorde de förtroendevalda på tekniksidan dem sällskap.

– Det gör vi som en sympatiåtgärd med trafiksidan eftersom vi kommer att möta samma motstånd från avdelningen när vi bildar en egen klubb, säger Daniel Tano som är skydds- och kontaktombud för elektrikerna på spårvägen.

Spårvagns- och bussförarna bildade varsin arbetsplatsklubb förra året och det planerar reparatörerna också att göra. Kravet de förtroendevalda nu ställer är att Kommunal ska sluta motarbeta dem i det arbetsplatsnära arbetet.

– Enligt kongressbeslut ska Kommunal verka för att stärka det arbetsplatsnära arbetet. Istället har Kommunals avdelning Väst tagit ifrån oss det permanenta förhandlingsmandatet vi hade här på arbetsplatsen, säger Daniel Tano.

– Nu får vi be avdelningen om förhandlingsmandat vid varje enskilt tillfälle.

Eftersom Kommunal Väst vill skicka en ombudsman att förhandla blev bland annat löneförhöjningen försenad, berättar André Elgueta, som också är skyddsombud.

– Vi skulle fått pengarna till jul men vi fick vänta till februari eftersom ombudsmannen var tvungen att komma hit och skriva på.

Det fackliga uppdraget blir meningslöst om makten att förhandla flyttas till ombudsmän, menar de.

– Om vi inte har mandat att förhandla blir vi ju bara medlemsvärvare och försäkringsrådgivare åt Kommunal, säger Daniel Tano.

Den främst symboliska strejken innebär att de förtroendevalda inte kommer att utföra något fackligt arbete så länge strejken pågår, alla personärenden, skydds- och arbetsplatsfrågor kommer att bollas över till avdelningen. 

Strejken har hundraprocentigt stöd av de förtroendevalda på tekniksidan och stöds av omkring 90 procent av de förtroendevalda på trafiksidan, säger de.

Tidningen Kommunalarbetaren publicerade igår en artikel på nätet om strejken. I den uttalar sig Kommunal Västs ordförande Anna Skarsjö, som säger att hon inte känner igen sig i beskrivningen av att avdelningen motarbetar det arbetsplatsnära arbetet.

Hon säger också till tidningen att Kommunal Väst kallat till möten som de fackliga företrädarna på spårvägen inte dykt upp på.

– De kallade bland annat till ett möte på kvällen på valborgsmässoafton. Andra möten har de utan att skriva det i inbjudan sedan sagt att man skulle ha registrerat sig för. Det har varit mycket sånt fulspel, säger André Elgueta.

Varför tror de båda förtroendevalda då att avdelningen agerar så?

– De vill ha makten att bestämma över den fackliga organisationen på arbetsplatsen, säger André Elgueta.

Proletären har utan framgång sökt Anna Skarsjö.