Kan en robottupp för 200.000 kronor förändra Kommunal?

Publicerad 16 februari 2017
Kommunal betalade en reklambyrå 200.000 kronor för ”en charmig robottupp” som ska ge ordförande Baudin pejl på hur stämningarna hos medlemmarna är.
Kommunal betalade en reklambyrå 200.000 kronor för ”en charmig robottupp” som ska ge ordförande Baudin pejl på hur stämningarna hos medlemmarna är.

Kommunal lägger 200.000 kronor på en robottupp som ska hjälpa ledningen att kommunicera med medlemmarna.

Med en årslön på närmare miljonen är det kanske inte så konstigt att Tobias Baudin tror att en dyr leksak kan lösa förbundets problem.

– Förra året var en berg- och dalbana, säger Kommunals pressekreterare Robin Ljungqvist till Proletären.

2016 var året då fackförbundet Kommunals ledning avslöjades med att slösa bort medlemmarnas pengar på krogverksamhet med porrshower samtidigt som de unnade sig själva gratis vistelse på förbundets hotell och vidlyftiga representationskonton.

Bara under första veckan efter Aftonbladets avslöjande tappade förbundet 9600 medlemmar och raset fortsatte. Många av de medlemmar som stannade kvar krävde förbundsordförande Annelie Nordströms avgång, men hon valde att hålla sig kvar till kongressen i maj då Tobias Baudin tog över rodret.

– Kongressen var ett avstamp för ett omfattande förändringsarbete, säger Robin Ljunqvist. Och Tobias är en viktig del av det.

I början av februari sjösattes kampanjen ”Nu vaknar Kommunal” som ska stärka förtroendet för ledningen och få medlemmarna att återvända.

Som symbol för kampanjen står ”en charmig robottupp” som scannar av det som skrivs om Kommunal på sociala medier. När medlemmarna är nöjda blir tuppen glad, när medlemmarna är missnöjda blir tuppen arg.

Tuppen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Ruth som specialiserar sig på att hjälpa företag att skapa lojalitet och långsiktiga relationer.

Frågan är vad kalaset kostar Kommunals medlemmar.

– Själva tuppen har kostat 200.000 kronor, säger Robin Ljungqvist.

• Då menar du själva mjukvaran som scannar av medlemmarnas åsikter på nätet?
– Ja, fast tuppen finns också på riktigt och följer med ledningen på medlemsmöten och arbetsplatsbesök.

• Varför satsar ni inte på mer traditionell medlemsdemokrati?
– Tuppen är bara en del av en ambitiös medlemsdialog och ett sätt att nå nya medlemsgrupper.

• Man hade ju kunnat ha en organisation där medlemmarna röstade fram hur förbundet ska agera. Är inte avståndet mellan medlemmarna och ledningen en del av problemet?
– Det är så här organisationen är uppbyggd idag, med förhandlingsdelegationer. Men vi är en demokratisk organisation där medlemmarna får välja sina kongressombud.

• Hur ser du på att Tobias Baudin tjänar mer än tre gånger så mycket som en vanlig medlem i Kommunal? Bidrar inte det till att öka avståndet till ledningen?
– Det har jag som tjänsteman svårt att uttala mig om. Jag får stanna där.

Med en årslön på närmare miljonen är det kanske inte så konstigt att Tobias Baudin tror att en dyr leksak kan lösa förbundets problem. Eller att infantila kampanjer kan ersätta medlemmarnas inflytande över sitt eget fackförbund.