Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ship to Gaza kastar loss igen

– Vi kan besegra Israel. Det sade Henry Ascher, barnläkare och medlem i Kommunistiska Partiet, när han för ett år sedan kom hem till Sverige efter att ha deltagit i den första frihetsflottan som åkte mot Gaza för att bryta Israels blockad. Nu är han på väg igen.

Israeliska militärer beväpnade till tänderna halar sig ned från smattrande helikoptrar. Skottlossningen har redan påbörjats. Det är natten till den 31 maj 2010. Israel bordar frihetsflottans båtar för att förhindra att blockaden mot Gaza bryts och förnödenheter förs in till palestinierna.

Resultatet av attacken är förödande. Israelisk militär dödar nio passagerare och skadar mångfalt fler.
Henry Ascher var en av Ship to Gazas medlemmar som deltog i första frihetsflottan. Det tog de israeliska soldaterna nästan en halvtimme att ta kontroll över båten Sfendoni som han befann sig på. Några av Sfendonis passagerare misshandlades svårt, men ingen dog.

För någon vecka sedan fick Henry Ascher besked om att han får följa med på årets frihetsflotta, som alltså är den andra i ordningen. Runt midsommar kommer en konvoj bestående av fler båtar än sist att ge sig av fullastad med förnödenheter mot den palestinska landremsan. Ombord kommer det förutom svenskar att finnas passagerare från USA, Danmark, Norge, Storbritannien, Kanada, Frankrike, Italien och flera andra länder.

– Känslan att det är möjligt att påverka lever kvar, säger Henry Ascher när han tänker tillbaka på vad som är det bestående intrycket av förra årets resa.

Men den optimistiska känslan grumlas av minnet av de nio dödade turkiska passagerarna.

– I väst är det okänt vilka de egentligen var. De behandlas som en grå massa i media. Så hade de nog inte sett ut om de var svenskar…

– Vid ettårsminnet av bordningen lyfte Ship to Gaza därför fram dem. Vi berättade vilka de var, vad de gjorde och om deras familjer, säger Henry Ascher som själv deltog vid minneshögtiden i Göteborg. Nio små frigolitbåtar med värmeljus sjösattes i kanalen. Båtarna representerade var och en av de mördade passagerarna.

Årets frihetsflotta visar att kampen går vidare, trots tragedin. Att Israel är militärt övermäktigt och att regimen är beredd att utnyttja detta, såväl mot palestinierna som mot alla som stödjer deras rättigheter, stoppar inte Palestinasolidariteten.

– Målet är att påverka Israel att upphöra med blockaden. Blockaden är en kollektiv bestraffning som strider mot all folkrätt.

Planerna på en ny frihetsflotta har väckt många positiva reaktioner bland palestinier och inom den israeliska fredsrörelsen. Men i svensk media har också spridda röster hörts som kritiserat Ship to Gaza. Den rena Israellobbyn fördömer givetvis alla försök att ta strid för palestiniernas rättigheter, men också några som hävdar att de är kritiska mot blockaden har gett sig in i debatten.

En av dem är historikern Fredrik Meiton som menar att frihetsflottan ökar polariseringen i Israel, vilket han påstår spelar den israeliska högern i händerna.

Henry Ascher köper inte Meitons resonemang.

– Under fyra år gjordes absolut ingenting. Världen tittade bort. Men Israel lättade inte på blockaden det minsta för det. Vi kan inte vara tysta och acceptera folkrättsbrott. Om Meiton tycker att en solidaritetskonvoj är fel sätt att visa att också palestinierna har rättigheter så undrar jag vilket handlingsalternativ han själv har.

Henry Ascher menar att det är omvärldens agerande som avgör hur länge den illegala blockaden kan upprätthållas. Väst spelade trots allt en stor roll i den händelsekedja som har lett fram till dagens situation, när USA och EU terrorstämplade palestinska Hamas, som sedan vann valet 2006.

– Israel har fått genomföra den här politiken i många år. De mäktiga staterna måste också i handling kräva en förändring, det räcker inte med fördömanden.

Frihetsflottan och arbetet med Ship to Gaza är ett sätt att bidra till att opinionen blir så stark att makthavarna tvingas öppna ögonen och agera. Henry Ascher menar att förra årets solidaritetskonvoj innebar ett steg framåt mot målet.

– Vi tvingade världens ledare att agera mot blockaden, och Israel tvingades till vissa, om än marginella, eftergifter.

Detta visar att Ship to Gazas verksamhet faktiskt får genomslag.

Henry Ascher följer också vad som skrivs i israelisk media om frihetsflottan. Han berättar att det är väldigt olika verklighetsbeskrivningar som ges av vad som hände förra året, och åsikterna om hur årets solidaritetskonvoj ska bemötas går isär.

– Vissa förespråkar att släppa in konvojen. En del tycker att militären ska göra likadant i år som förra året. Andra hävdar att poliser just nu håller på att tränas upp så att de ska kunna sättas in istället för militär.

Oavsett hur Israel väljer att agera så kommer frihetsflottans passagerare att vara beredda.
Förra årets solidaritetskonvoj var en helt ny erfarenhet. Varken svenska Ship to Gaza eller systerorganisationerna ute i världen hade genomfört något liknande tidigare. Men i år har de massor av lärdomar i bagaget som de tar med sig i förberedelserna inför årets solidaritetsaktion.

– Vi har sett att det är viktigt att vi blir fler passagerare och båtar. En annan lärdom är att vi ska blanda människor, så att det inte bara är svenskar på en båt och turkar på en annan. Dessutom har vi fler kurser och aktiviteter om icke-våld. Det är en viktig mental förberedelse inför resan, berättar Henry Ascher.

Det är inte heller bara nätverket som har dragit lärdomar. Henry Ascher har själv haft tid att reflektera över det som hände den där natten i maj.

– En av de starkaste upplevelserna för mig personligen var att jag insåg att det är omöjligt att veta hur man reagerar när en massa tungt beväpnade och maskerade människor plötsligt står framför en. Det var en nyttig erfarenhet.

När frihetsflottan kastade loss förra året trodde nog få att konsekvenserna skulle bli så drastiska som de blev. Kanske var inte passagerarna till fullo medvetna om vilken risk de utsatte sig för när de utmanade Israels blockad.

– När jag åkte ned sist så skrev jag i min dagbok att jag inte var rädd, men inte heller orädd… Jag är nog mer rädd i år. Nu vet vi att Israel skjuter på folk.

Henry Ascher är inte ensam om att ha erfarenhet från den första frihetsflottan. Bland svenskarna finns det flera som var med även förra året, som Edda Manga, Mattias Gardell och Henning Mankell. Att få möjlighet att för andra året delta är hedrande, menar Henry Ascher.

– Det är en stor ära att få delta, och det är ett erkännande av det enträgna solidaritets-arbetet med Palestina som Kommunistiska Partiet har bedrivit genom åren. Efter många år av nederlag är det dessutom oerhört uppmuntrande att få vara med om detta.

– Jag tror också att jag har nytta av min politiska skolning. Det är lätt att dras med känslomässigt, och då har man nytta av de politiska erfarenheterna för att orientera sig i situationen och se vad som är huvudfrågan.

Den första frihetsflottan hade bland annat som mål att bidra med mediciner och byggmaterial och uppmärksamma omvärlden på den illegala blockaden. Trots att blockaden också blev mer uppmärksammad så har den materiella situationen i Gaza inte förbättrats under året som gått.

En nyligen publicerad rapport från FN-organet UNRWA visar att arbetslösheten i området idag uppgår till otroliga 42,5 procent. Samma rapport konstaterar att reallönerna har minskat med 34,5 procent sedan blockaden infördes 2006. ”Det är svårt att förstå logiken i en politik som utarmar så många”, sade UNRWA:s talesman Chris Gunness i en kommentar när rapporten publicerades.

Det verkar som om Israel är berett att upprätthålla blockaden, även om det sker till priset av betydande propagandaförluster. Västmakter som annars ofta tittar bort när den israeliska regimen begår övergrepp mot palestinierna har svårt att bortse från det uppenbara brott mot folkrätten som blockaden innebär.

Henry Ascher menar att regimen i Israel har målat in sig i ett hörn.

– När regeringen har övertaget vill de inte visa sig svaga och lätta på blockaden. Och när de känner att de är i underläge vill de inte heller göra eftergifter.

Ingen vet om den israeliska militären är beredd att även i år ta till dödligt våld för att förhindra att blockaden bryts. Men Henry Ascher hoppas och tror att förra årets tragedi inte kommer att återupprepas.

– Jag vill tro att de inte är så dumma att de skjuter igen. Men å andra sidan så trodde jag aldrig att de skulle döda passagerare förra året heller. Om vi hade vetat att Israel bara agerade efter realpolitiska intressen så hade det inte varit någon fara – skjutna och dödade ger inte bra publicitet. Men Israels agerande är mer oförutsägbart.

Oavsett vilken taktik som Israel väljer för att bemöta frihetsflottan så är Henry Ascher säker på att Palestinasolidariteten kommer att stå som segrare.

– Själva idén bakom Ship to Gaza är genial. Israel kan inte vinna, hur de än gör.
Fakta

Ship to Gaza kastar loss igen

Den första frihetsflottan
  • 25 maj 2010 lämnar båtarna i frihetsflottan den grekiska hamnen Pireus. Flera svenskar, däribland Henry Ascher, är ombord på båten Sfendoni.
  • Den 30 maj börjar konvojen att ta riktning mot Gaza. Det turkiska skeppet Mavi Marmara går i täten för konvojen.
  • Natten till 31 maj attackerar israelisk militär frihetsflottan. När konvojen bordas befinner den sig på internationellt vatten, ca 70 sjömil från land.
  • Många skadas under attacken och nio passagerare på Mavi Marmara dödas. De mördade är:
  • • Çetin Topçuoglu 54 år, coach för turkiska taekwondolaget, fru och son • Ibrahim Bilgen 61 år, elektrisk ingenjör, fru och sex barn, dog av fyra skott • Ali Haydar Bengi 40 år, litteraturvetare, fru och fyra barn • Cevdet Kiliçlar 38 år, journalist ansvarig för mediarummet, pannskott medan han fotograferade attacken • Fahri Yaldiz 42 år, brandman, fru och fyra barn, sköts med fem skott • Necdet Yildrum 32 år, medicinavdelningen på IHH, fru och dotter • Cengiz Songür 48 år, hade en tygaffär, lämnade sju barn och fru efter sig • Cengiz Akyüz 41 år, byggnadsarbetare som ville hjälpa till med återuppbyggnad av Gaza • Furkan Dogan 19 år, gymnasiestudent, fem skott på nära håll
  • FN:s råd för mänskliga rättigheter utredde Israels attack mot frihetsflottan. Rådet menar att Israel genom sin blockad utsätter de 1,5 miljoner invånarna i Gaza för en humanitär katastrof och att det i sig är olagligt. Även havsblockaden och den israeliska militärens bordning av Ship to Gaza var olaglig, menar utredningen.
Ship to Gaza och Freedom Flottilla
  • Ship to Gaza är en del av Freedom Flottilla, ett nätverk som består av 16 organisationer från länder som Norge, USA, Turkiet, Frankrike och Italien.
  • Båtarna är lastade med förnödenheter, bland annat mediciner och återuppbyggnadsmaterial.
  • De svenska passagerarna 2011 är: Salamaah Mahmood, Faraj Abu Iseifan, Jabar Amin, Johannes Anyuru, Kalle Larsson, Åsa Andersson, Henry Ascher, Niklas Berg, Torbjörn Björlund, Maria-Pia Boëthius, Mattias Gardell, Bo Harringer, Helena Hägglund, Stefan Jonsson, Mohammed Kharraki, Henning Mankell, Anna Nordfjell, Victoria Strand, Evert Svensson, Stellan Vinthagen samt Erik Helgeson som är förtroendeman för Hamnarbetarförbundet avdelning 4 i Göteborg.
  • Bland de utländska passagerarna märks bland andra författaren Alice Walker (USA) och 86-åriga Hedy Epstein (USA), vars båda föräldrar dog i koncentrationsläger.