EUROVISION

Reklamoffensiv och röstfusk – så fick Israel höga poäng

En rapport från European Broadcasting Union (EBU) visar att en samordnad kampanj, styrd av den israeliska regeringen, bidrog till den israeliska sångerskan Yuval Raphaels andraplats i Eurovision Song Contest nyligen.
Israels annonskampanj med artisten Yuval Raphael inför Eurovision. Fotograf: Skärmdump: Youtube
Publicerad 22 maj 2025 kl 09.19
Den israeliska regeringen använde Eurovisiontävlingen i Basel förra veckan för en ”kulturtvätt” av landets krigsförbrytelser och folkmord i Gaza. En nyligen genomförd undersökning av Spotlight, EBU:s oberoende nätverk för faktagranskning, konstaterar att en statlig israelisk myndighet (Israeli Government Advertising Agency, IGAA) iscensatte en digital reklamkampanj med målet att öka röstetalet för Israels tävlingsbidrag New Day Will…

Få tillgång till hela tidningen

Digitalt

1 kr
första månaden
Därefter 79 kr/månaden.
Alla artiklar på proletaren.se
E-tidningen
Tillgång till arkivet från 2016

På Papper
(+ digitalt)

119 kr/mån
Tidningen hem i brevlådan varje vecka
Alla artiklar på proletaren.se
E-tidningen
Tillgång till arkivet från 2016
Ovanstående är löpande prenumerationer utan bindningstid.
Redan prenumerant?
Har du inget konto sedan tidigare? Glömt ditt lösenord?
Gå till hjälpsidorna.