Hoppa till huvudinnehåll

Förlikning i MTR-konflikt – halv seger för arbetarna

De tio lokförare som strejkade vilt i fjol tvingas betala böter till tågbolaget MTR. Det står klart efter en förlikning i Arbetsdomstolen. Men betalningskraven reducerades kraftigt och böterna kommer att tas ur den strejkkassa som samlades in under strejken.

De stämda lokförarna på väg till Arbetsdomstolen 2023.
K Stockholm

Det var i april i fjol som ett drygt 100-tal anställda inom pendeltågstrafiken i Stockholm gick ut i strejk för att stötta kravet på att de sparkade tågvärdarna skulle återanställas – tågvärdar som tågbolaget MTR kunde sparka med aktivt stöd av politikerna Jens Sjöström (S) och Anton Fendert (MP).

Det farliga ensamarbete ombord på pendeltågen som arbetarna strejkade emot, är nu en realitet i Stockholmstrafiken.

Lokförarna och MTR har nu kommit överens om en förlikning. Från början ville MTR, som för ett halvår sedan mer eller mindre tvingades bort som entreprenör inom pendeltågstrafiken och ersattes av SJ, att de 105 lokförarna skulle betala rekordhöga bötesbeloppet 6.000 kronor vardera samt att de skulle stå för MTR:s rättegångskostnader på en halv miljon kronor. Istället för det ska de tio nu betala 2.500 kronor var plus 450.000.

Böterna betalas med medel ur den strejkfond, förvaltad av Föreningen Arbetarsolidaritet, som byggdes upp under strejken. Efter utbetalningen finns det en och en halv miljon kronor kvar i fonden.

– De pengarna hoppas vi att andra arbetare eller andra lokförare kan ta del av vid en eventuell vild strejk, säger lokföraren Nils Westberg Ahlmark, talesman för de tio AD-instämda arbetarna, till Proletären.

För övrigt tvingades också MTR motvilligt fylla på fonden med 207.000 kronor. Detta sedan bolaget dömts att betala för de rättsliga kostnader som uppstod innan bolaget ändrade sin stämning mot alla de 105 strejkande arbetarna, till en stämning mot till slut bara tio.

Lokföraren Moa Friman säger till tidningen Arbetaren att de tio är nöjda med lösningen:

– Jag tycker det blev bra till slut, att tågföretagen öppnade upp för en förlikning. Något de först sade nej till. Strejkkassan är full av tidigare insamlade pengar som täcker de här kostnaderna, så det är inga problem, säger Moa Friman.