Lås upp hela webbplatsen

Börsjubel när Volvo skär bort 4400 jobb

Volvos aktieägare ser ljust på framtiden sedan det världsledande lastbilsföretaget beslutat möta minskade vinster med uppsägning av arbetare och tjänstemän, de flesta bemanningsanställda.
Publicerad 12 februari 2014 kl 12.14

”Aktien rusar när Volvo drar ner 4400 tjänster”, konstaterade GT/Expressen sedan AB Volvo förra veckan presenterat företagets årsredovisning för 2013.

Volvoaktien steg fem procent, trots att vinsten sjönk till 3,8 miljarder mot 11,3 miljarder kronor ifjol. Företaget lånar 2,3 miljarder kronor för att kunna bibehålla aktieutdelningen på fjolårsnivån 6,1 miljarder.

Vinsten minskar främst på grund av den kostsamma introduktionen av en ny generation tunga lastbilar. När produktionen har trimmats in och de gamla bilarna fasats ut hägrar högre vinster.

Som Proletären tidigare skrivit ska kostnaderna dessutom dras ned genom att produktion flyttas mellan företagets fabriker i Europa. Stora rationaliseringar ska också göras, framför allt i Tuvefabriken, men med hyttfabriken i Umeå som den stora förloraren vad gäller arbetstillfällen.

Vinstraset är alltså rimligen av tillfällig art, men giriga storägare som Christer Gardell är ändå missnöjda. Därav vd Olof Perssons besked att 4400 tjänstemän och konsulter runt om i världen också ska bort, utöver de 300 inhyrda arbetare som fick lämna hyttfabriken i Umeå vid årsskiftet, de 225 inhyrda som sparkas från monteringen i Tuve om några veckor, de som sparkades när nattskiftet under hösten lades ned vid monteringen i Gent (Belgien) och så vidare.

Neddragningen på tjänstemannasidan motiveras med att utvecklingen av nästa lastbilsgeneration ännu bara är i sin linda. Stordriftsfördelarna ligger dessutom inte bara i att utvecklingskostnader kan slås ut på fler tillverkade enheter, när olika varumärken använder samma grundkonstruktion, i till exempel motorer.

Även andra funktioner som finns i flerdubbel upplaga i de bolag Volvo köpt upp senare år ska nu centraliseras.

Monopoliseringen av näringslivet går vidare i rasande takt, även i lastbilsbranschen, till glädje för aktieägarna. Betala får de anställda göra, med ständigt tuffare arbetsförhållanden – eller arbetslöshet. Olof Persson utnämner i verksamhetsberättelsen 2014 till ”effektiviseringarnas år”. Vi kommunister uppmanar de anställda att göra motstånd.

John Näsman

volvoarbetare

Fakta

Börsjubel när Volvo skär bort 4400 jobb

Volvo världstrea på tunga lastbilar

Global tillverkning

  • Sedan AB Volvo 1995 sålde personvagnstillverkningen till Ford har Volvo vuxit till världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar. Under varumärket Volvo säljs lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, industri- och marinmotorer och it-tjänster.
  • Under helägda varumärken säljs dessutom lastbilar från Renault, Mack (USA) och UD Trucks (Japan) och bussar från Nova Bus och Prevost (Kanada/USA). I olika samriskbolag tillverkas lastbilar under namnet Eicher (Indien), liksom anläggningsmaskiner från SDLG (Kina).
  • Förhandlingar pågår om ett samriskbolag med kinesiska Dongfeng, vilket skulle göra Volvo till världens största tillverkare av tunga lastbilar.

Ägare och anställda

  • Volvos största ägare är Handelsbankssfärens investmentbolag Industrivärden, följt av företagsslaktaren Christer Gardells skandalomsusade Cevian Capital.
  • Totalt antal anställda, inräknat inhyrda och visstidsanställda, är omkring 110 000, varav drygt en fjärdedel i Sverige.

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: