Stockholm: Kollektivtrafiksanställda protesterar mot profitjakten
Ett 80-tal MTR-anställda pendeltågsförare har sökt jobb hos SJ. Det är en av konsekvenserna av sveket mot säkerheten i pendeltågstrafiken, och jakten på vinster i kollektivtrafiken i Stockholm.
Uppemot 250 anställda inom kollektivtrafiken i Stockholm använde på onsdagen lunchtimmen till att protestera mot den profitjakt i stadens kollektivtrafik som går ut över både anställda och resenärer.
Mötet, kring parollerna ”Värna säkerheten”, ”Stoppa vinstjakten” och ”Återta kollektivtrafiken i offentlig regi”, arrangerades av Seko Stockholm, Seko Tunnelbanan, Seko Lokalbaneklubben och Kommunal i Stockholms län, utanför landstingshuset på Kungsholmen i Stockholm, där den nya majoriteten med S, Mp och C nu styr.
– Folk flyr branschen, det är en ständig personalbrist i alla kategorier inom kollektivtrafiken, konstaterade Petri Myllykoski, busschaufför och huvudskyddsombud vid Tyresögaraget söder om Stockholm.
Flera talare påpekade att alla bolag i stockholmstrafiken är vinstdrivande och försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på dem som reser i kollektivtrafiken och de anställda. Det innebär sämre service och sämre säkerhet när konduktörer byts ut mot stolpar och tågvärdar mot kameror.
Viktor Risling från Sekofacket i Stockholm, konstaterade att inte bara kollektivtrafiken går på halvfart; det dåliga underhållet av järnvägsspåren påverkar också och är en trafikfara. Risling vände sig mot upphandlingen av hela kollektivtrafiken till utländska bolag och riskkapitalister, och pekade på olyckan i helgen då ett Arlanda Express-tåg spårade ur på väg mot flygplatsen.
– Det kunde slutat med katastrof. Underhållet av järnvägen är också upphandlat. Det var tur att den här urspårningen skedde hos det enda bolag som anställer fler tågvärdar, för att ge resenärerna en bättre service. Det gick ganska bra den här gången. Men nästa gång är det ett pendeltåg utan en tågvärd ombord… då har vi dödsfall i Stockholms kollektivtrafik.
– Det här är den verklighet ni politiker har satt oss i: att resenärerna kan dö, sade Viktor Risling.
Bland åhörarna fanns socialdemokraternas starke man, den ständigt småleende Jens Sjöström, miljöpartiets trafikborgarråd Anton Fendert och centerns Michaela Haga. Trion, ansvariga för löftesbrotten från valrörelsen och myglet med säkerhetsutredningen kring tågvärdarna och ensambemanningen, hade tillfälligt lämnat kontorsstolarna i landstingshuset för ett besök i verkligheten. De orkade inte med den särskilt länge: en av kritiken klart besvärad Anton Fendert gick efter en kort stund, och Sjöström och Haga avvek strax därefter.